En liten beigefärgad orgel.  En man står bredvid och håller ena handen på orgeln.

Högalidskyrkans minsta orgel, continuo-orgeln

Högalidskyrkan har tre orglar och det här är den allra minsta.

Högalidskyrkans continuo-orgel

Continuo-orgeln är en liten orgel. Den kallas också kistorgel och kan rullas fram när den ska användas. Den har bara en tangentrad och kommer från Lettland, Ugale. Den är byggd av orgelbyggaren Janis Kalnins och är en kopia av en 1700-talsorgel, som i och för sig är större, men klaviaturen är en exakt kopia.

Den har tre stämmor: Gedakt 8, Flöjt 4’, Principalflöjt 2’. Antalet pipor är 162 st.

Något speciellt med den här orgeln är att man kan lyfta bort luckan strax ovanför klaviaturen. Då kan man lyfta klaviaturen och skjuta den till vänster eller höger för att sänka respektive höja tonhöjden en halv ton. De tre olika tonhöjderna är: a’=415 Hz, 442 Hz, 465 Hz. Temperering: Liksvävig. Det är praktiskt när man spelar med barockinstrument för man använde ofta olika tonhöjder och tempereringar på 1600- och 1700-talet.

Man kan spela mycket med den här lilla orgeln, tillsammans med olika ensembler.

Continuo-orgeln kom till Högalidskyrkan 2005 och invigdes den 13 februari. Orgelbyggaren Janis Kalnins var närvarande och vår organist Nils Larsson spelade vid tillfället en orkesterkonsert av Händel.