Konstnären och prästen Mats Hermansson hänger upp en presenningsikon i Stora Hammars kyrka.

Mats Hermanssons konst vänder och vrider lite på tillvaron

I sommar får Stora Hammars kyrka besök av konstnären och prästen Mats Hermansson som ställer ut sin konst.

Mats Hermansson ställer ut presenningsikoner i Höllvikens församling

Ikonliknande motiv målade i olja på gamla presenningar av jute. Så skulle man kunna beskriva Mats Hermanssons presenningsikoner som ställs ut i Stora Hammars kyrka mellan den 19 juni och 27 augusti.

Inspiration hämtar han från två håll.

– Dels från det gamla ikonmåleriet inom ortodoxa kyrkan, dels från nutiden. Det som rör sig i samhället tycker jag är intressant, säger Mats
Hermansson.

En bild han ofta återkommer till är den välsignande Jesus med en regnbåge på bröstet.

– Det är en bild av inkluderande. Den har fått stor uppskattning och jag gillar den. Det är ett angeläget ärende.

Orolig att drunkna i ord

För 30 år sedan började Mats Hermansson experimentera med den här typen av konst. Han reste runt i Östeuropa och Grekland och mötte den klassiska ikontraditionen. Ungefär samtidigt kom han över en stor fin presenning som han började måla på.

– I samma veva som jag prästvigdes blev jag dessutom lite orolig att jag skulle drunkna i ord. Då började jag att måla mer ordentligt.

Mats Hermanssons första presenningar kom från regementen. I dag är det snarare privatpersoner, som bönder och båtägare, som bidrar. Färgen han målar med är olja.

– Jag målar med färg som är väldigt utspädd med terpentin, så det blir nästan att jag använder en slags akvarellteknik.

Men vad kan då besökaren vänta sig av utställningen i Stora Hammars kyrka?

– Presenningsikonerna vill vara med och vrida och vända lite på tillvaron. Det är en sorts återbruksmanifestation.

Utställningen blandar både gamla och nya verk. Och för första gången har konstnären en egen ateljé och målar på halvtid.

– Jag har dragit ned lite på ”prästandet”, berättar Mats Hermansson.

Vernissage 19 juni

Måndagen den 19 juni klockan 18.00 är det vernissage och enkel kvällsmässa
i Stora Hammars kyrka. Konstutställningen pågår till söndagen den 27 augusti och avslutas efter mässan klockan 11.00 – i vilken Mats Hermansson predikar tillsammans med Maggie Signäs.

Varför har vi konst i kyrkan?

Präst Maggie Signäs förklarar. Läs artikeln här!

Text: Åsa Österling

Foto: Mats Hermansson