En vit prydnadsduva sitter på en gravsten.

Återbruk av gravstenar

Istället för att beställa en helt ny gravsten finns ofta möjligheten att återbruka en gammal sten. Det är ett alternativ som både är bättre för miljön och kostar mindre samtidigt som det hjälper till att bevara kyrkogårdarnas karaktär.

Då en gravplats återlämnas till församlingen flyttas gravstenen efter en tid vanligtvis bort från graven. Om den som återlämnar graven inte själv vill ta hand om stenen har församlingen möjlighet att ge den vidare till någon annan för att användas igen.

Vissa gravstenar bedöms ha ett så stort kulturhistoriskt värde att de får stå kvar på sin plats på kyrkogården. Ibland måste inskriptionen förbli oförändrad och ibland är det tillåtet att slipa om och gravera in ny text när graven återupplåts.

Miljövänligare alternativ

Att slipa om och återbruka en gammal gravsten är vanligtvis billigare än köpa en ny sten men framförallt är det ett bättre alternativ för miljön. Att bryta och transportera sten är resurskrävande. Många nya gravstenar tillverkas i Kina vilket medför långa transporter och därmed ökad miljöpåverkan.

Genom att återanvända en gammal sten hjälper du också till att bevara karaktären på kyrkogården. På vissa delar av våra kyrkogårdar kan det rent av vara ett krav från antikvariska myndigheter att samma gravsten ska användas för att graven ska få upplåtas igen.

Så går det till

• Kontakta personalen på kyrkogården. De kan visa de stenar som är aktuella för återbruk, samt berättar vilka regler som gäller för utformningen av stenar på det kyrkogårdsområde där stenen ska placeras.
  • Ni betalar ingenting för den sten ni väljer för återbruk.
  • Tag kontakt med en stenfirma för att få offert gällande omslipning, gravering, transport och montering av den utvalda stenen. Dessa kostnader står gravrättsägaren för.
  • Återbrukad sten kan placeras på en begravningsplats i annan församling. I dessa fall får ni lämna uppgifter om aktuell kyrkogård samt namn på den gravsatta. Detta för att säkerställa att stenen används på ett respektfullt sätt.

Gravstenar och utsmyckning

Här hittar du information om de regler för gravstenar, plantering och utsmyckning av gravvårdar som gäller på Hörnefors kyrkogård.