Vi söker en präst som ser storheten i det lilla formatet

Publicerad

I Hörnefors finns plats för en kontaktskapande präst med hjärta för församlingsarbete. Vi kan erbjuda ett flexibelt jobb i ett mindre sammanhang med korta beslutsvägar och nära till människorna du ska betjäna.

I Hörnefors ligger kyrkan bokstavligen mitt i samhället och som församling vill vi vara en lika central och naturlig del i invånarnas dagliga liv. Som präst hos oss behöver du därför vara duktig på att knyta och utveckla kontakter, både med människor i kön på affären och med föreningar, företag och offentliga organ på orten. Du är inte rädd för att testa nya saker när det gäller att nå människor med evangeliet och vill jobba målmedvetet för att både utöka den gudstjänstfirande församlingen och skapa förtroende hos människor som har mer sporadisk kontakt med Svenska kyrkan.

Hörnefors är en liten (vi säger lagom stor) församling och som präst hos oss kommer du att jobba med allt som ingår i yrket. Samtidigt vill vi ge dig möjlighet att trivas och arbeta med det du brinner för. Vi är helt enkelt flexibla och kan anpassa tjänsten efter dina styrkor. Är du bäst på att möta vuxna är det där du får lägga ditt huvudfokus och brinner du för unga har du en given plats i vårt konfirmandarbete.

Utöver det vanliga församlingsarbetet har vi också ett särskilt diakonalt ansvar för den slutna anstalten Sörbyn. Är det något som lockar dig kan du få vara en del i det arbetet.

Utmärkande för arbetslaget i Hörnefors är att det är litet men flexibelt och alla olika yrkesgrupper jobbar tätt tillsammans och bidrar där det behövs. Korta beslutsvägar i både arbetslag och kyrkoråd gör det enkelt att gå från idé till handling.

Hörnefors församling är en del av den snabbväxande Umeå-regionen och har stor inflyttning av inte minst barnfamiljer. För Hörnefors har det på gott och ont inneburit en omvandling från bruksort till en plats där många pendlar till jobbet. Där vill vi som kyrka vara med och bidra till en trygg miljö och ge människor ett sammanhang.

Vi vill ha din ansökan senast 16 juni 2024.

I Hörnefors är det nära till både hav, skog och storstad. Kyrkan ligger mitt i samhället och trots att Umeå bara är 20 minuter bort med bil (eller mindre med tåget) finns här en stark egen identitet. Hörnefors församling har drygt 4 600 invånare och omfattar förutom centralorten också omkringliggande byar som Sörmjöle, Norrmjöle och Norrbyn. Hörnefors är en bra plats att både växa och växa upp på.

Mer om tjänsten

Moa Beak, kyrkoherde: 0930-399 31
moa.beak@svenskakyrkan.se

Tjänstens omfattning