Foto: Albin Hillert / Ikon

För ett tryggare Järfälla

Järfälla församling arbetar tillsammans med kommun, polis och kriminalvård för ett Järfälla fritt från dödligt våld. Gruppvåldsintervention (GVI) handlar om dialog, om ansvar, och om stöd och hjälp att lämna en kriminell tillvaro.

Gruppvåldsintervention (GVI) är en strategi mot grovt våld i kriminella miljöer, och bygger på samverkan mellan polis, kommun, kriminalvård och lokalsamhälle. Strategin har rötter i USA, och användes för första gången i Sverige 2018-2020 i Malmö stads trygghetsprojekt Sluta skjut. På regeringens uppdrag har strategin sedan spritts till fler orter, bland annat Järfälla kommun och Upplands-Bro kommun.

GVI-arbetet bedrivs i samverkan mellan kommun, polis, kriminalvård och lokalsamhälle, med syftet att minska grovt och dödligt våld i kriminella miljöer genom direkt och tydlig kommunikation med nyckelpersoner.

Budskapet som förmedlas är...

• Vi vill inte att du ska dö.
  • Vi vill inte att du ska döda.
  • Om våldet fortsätter kommer det att få kännbara konsekvenser för hela gruppen (genom sanktioner och ökat fokus från brottsbekämpande samhällsinstanser)
  • Vi vill att du tar emot den hjälp vi erbjuder att lämna det kriminella livet.

Budskapet förmedlas bl.a. genom interventionen call-in, som innebär att personer ur kriminella grupper kallas till informationsmöten där de får möta representanter för lokalsamhället (däribland från Svenska kyrkan och andra samfund) som deltar både som talare och publik. Talarna delar personliga berättelser om våldets konsekvenser, och förmedlar hoppet om att en förändring är möjlig.

Publiken består av representanter från föreningar, samfund, lokala företagare och engagerade kommuninvånare, som förstärker budskapet om att våldet måste upphöra och samtidigt visar sitt stöd för de kallade personerna.

Sedan starten i oktober 2023 har nu två call-in genomförts.  Vi i Järfälla församling har deltagit både som talare och publik, och vill bidra med kunskap, hopp och stöd till alla som vill slå in på en ny väg i livet.