Vänförsamlingar

Järfälla församling samarbetar med församlingar i Tanzania, Estland och Danmark.

Vad är en vänförsamling?

Relationen mellan vänförsamlingar kan se ut på olika sätt. Det kan handla om erfarenhetsutbyte kring gemensamma eller vitt skilda förutsättningar, och om att stötta varandra när det behövs och är möjligt. Och precis som två personer som är vänner kan församlingar åka på besök för att glädjas åt varandras sällskap.

Vantörs församling

är vänförsamling med Järfälla församling sedan 2013. Både Järfälla och Vantör är vänförsamlingar till Kiwalaa församling i Tanzania, och kyrkoråden från de två församlingarna träffas en gång om året för erfarenhetsutbyte.

Kiwalaa församling i Tanzania

Järfälla församling och Vantörs församling är sedan 2013 vänförsamlingar med Kiwalaa församling i Tanzania. Järfälla församling ger två församlingskollekter om året till Kiwalaa, vilket bland annat bidragit till finansieringen av en majskvarn och en förskola med lekplats i området. Representanter för församlingen i Kiwalaa har besökt oss i Järfälla och vice versa.

Du kan stötta Kiwalaa församling direkt genom att Swisha 123 006 77 93 (mottagare: Järfälla församling). Märk din betalning ”Kiwalaa”.
Här kan du läsa mer om Kiwalaa och skriva ut ditt gåvobevis.

Peeteli församling i Tallinn

Peeteli församling i Tallinn, Estland, är vår vänförsamling sedan nittiotalet. Vi stöttar det sociala center som församlingens nuvarande direktor Mati Sinisaar grundat, som hjälper behövande barn och familjer. Stödet till Peeteli förmedlas genom Lennart Ahlbäcks minnesfond, som fått sitt namn av den Järfällapräst som lade grunden för samarbetet.
Läs mer här om hur du kan stötta församlingen i Peeteli.

Gustafskyrkan i Köpenhamn

Gustafskyrkan vid Österport i Köpenhamn är säte för Svenska kyrkans församling i Danmark, och vänförsamling till Järfälla sedan 2022. Järfälla tar regelbundet upp församlingskollekter till Gustavskyrkan, och medarbetare från Järfälla kan jobba i Köpenhamn under sommaren.

Du kan stötta Gustafskyrkan direkt genom att Swisha 123 006 77 93 (mottagare: Järfälla församling). Märk din betalning ”Gustafskyrkan”.