Kyrkans klassiker

Nyhet Publicerad Ändrad

Med Kyrkans klassiker får du under ett kalenderår möjlighet att på ett enkelt och metodiskt sätt upptäcka kyrkans tro och liv. Det handlar om att be, läsa Bibeln, fira gudstjänst och träna sin omtanke om andra.

Foto: kyrkanstidning

Kyrkans klassiker är en metod för upptäckande som passar nyfikna nybörjare, allmänt intresserade och veteraner som behöver ny inspiration.
För dig blir det ett enkelt sätt att komma igång med ett kristet vardagsliv. På vägen blir du konstant påmind att kristen tro handlar mycket om goda rutiner.

Med hjälp av en enkel folder för vägleddning och noteringar får du på ett strukturerat sätt pröva på bön, bibelläsning, gudstjänst med mera under en period. FOLDER

”Grenarna” i kyrkans klassiker är:
BÖN: Bönen är trons modersmål. Pröva på att be varje dag/kväll
under två månader.

BIBELLÄSNING: Läs ett urval av Bibelns klassiska texter. (Längre ner på denna sida kan du lyssna på alla bibeltexter som ingår i klassikern!)

GUDSTJÄNST: Fira tolv gudstjänster, där fyra tillfällen är under kyrkans största högtider.

OMTANKE: Gör till en vana att då och då – hemma eller i kyrkans ljusbärare – tända ett ljus för någon som du vet har det jobbigt. Att tänka på andra är ett sätt att be för andra.

Börja med att ladda ner foldern här, FOLDER och skriv ut.
Där hittar du enkla instruktioner för hur du ska ta dig an de olika uppgifterna, och där du gör dina noteringar och markeringar allt eftersom tiden går.

För att genomföra kyrkans klassiker behöver du bara en bibel och en psalmbok, vilka ju annars går att låna i vår församling.

När du fullgjort kyrkans klassiker efter ett kalenderår och fyllt i foldern skickar du in den till biskop Johan Tyrberg  på adressen:
Lunds stift
Box 32
22100 LUND

Du får sedan tillbaka ett påskrivet intyg av biskopen att du fullgjort kyrkans klassiker.

Lycka till!

Har du frågor eller vill komma i kontakt med Karlshamns församling angående kyrkans klassiker, kontaktar du:
Pernilla Bökman tel. 0454-30 22 42
pernilla.bokman@sveskakyrkan.se

Initiativet till Kyrkans klassiker är taget av Kyrkans tidning

Foto: Pernilla Bökman

Vi välkomnar Alexander Johannesson som är den förste ut i vår församling att prova ”Kyrkans klassiker”. Vi kommer att följa honom under året för att se hur det går och vad han tycker om detta sätt att komma i kontakt med kyrkan.

Lycka till Alexander.