Kyrknytt nr 1 2024, tema: Frihet

Vad är frihet? I det här numret möter vi bland annat relationsexperterna som talar om kompromissens viktiga roll i ett förhållande. Vi får veta mer om det missförstådda fredsmonumentet mitt i stan. Och följer med på en kväll om kyrkans internationella arbete med fokus på Ukraina.

Artiklar

Här kan du läsa artiklarna från den senaste tidningen. En del med lite längre texter än vad som fick rum i papperstidningen. Och det finns även en del bonusmaterial i form av fler artiklar, bilder och tips.

Har du frågor eller kommentarer till artiklarna? Eller tips eller synpunkter på vad du vill läsa om? Hör gärna av dig på: karlstad.kyrknytt@svenskakyrkan.se eller 054-14 14 00.

Helena Söderqvist, redaktör
Marie Lundström, ansvarig utgivare

Eldsjälar med hjärta för Ukraina

Mitt i krig och katastrofer försöker människor leva så vanliga liv som möjligt. – Det är det vi stöttar, säger Coleen Heemskerk, humanitär chef för Act Svenska kyrkan, när hon berättar om biståndsorganisationens arbete för kyrkligt anställda och volontärer från Karlstad och Hammarö.

Så håller förhållandet – experternas kärlekstips: ”Okej att det känns ovant”

En hållbar relation och sunda kompromisser – hur gör man? Att dela sin frihet med en annan människa kan låta enkelt när man är kär men hur får man det att funka på lång sikt? Kyrknytt förde samman illustratören Louise ”Hej hej vardag” Winblad och tv-sexologen Kalle Norwald för ett samtal om kärleksrelationer.

Läskigt monument mitt i stan: ”Missförstått”

Många monument hyllar stora segrar, kungar eller reses till minne av krig. Men mitt i Karlstad finns istället en plats för att minnas freden och utebliven konflikt för 119 år sedan. Fredsmonumentet på Stora torget är ett omdiskuterat, och ibland kanske missförstått konstverk.

Vad är frihet? Professorn reder ut

Vad som upplevs som frihet kan vara väldigt individuellt. För någon handlar frihet om att få uttrycka sina åsikter, för någon annan om att ha egentid och för en tredje att få leva sitt sanna jag. – Tanken på frihet är något som har fascinerat tänkare genom alla tider. Trots det finns det ingen given definition av vad frihet är, berättar Lena Halldenius, professor i mänskliga rättigheter och docent i praktisk filosofi.

"Inte konstigt att folk blir rädda"

Religionsfrihet innefattar rätten att välja sin religion och rätten att slippa ha någon alls. – I Sverige tolkas begreppet oftast som en frihet från religion, konstaterar religionsvetare Kristian Niemi.

Därför väljer vi lögnen som lösning

Sanningens kraft och brottslighetens mörker. Malin Persson Giolito djupdyker i mänskliga motiv. – Vi vet att sanningen gör något med oss, att den leder till frihet, säger hon.

Påsk

Påskliljor i skolskenet. I bakgrunden skymtas ett kors.

Påskkrönika: Rövardoldisen som följde Jesus till paradiset

Påskens berättelser innehåller många teman som vi alla möter i livet – svek, sorg, övergivenhet, förtvivlan. Men också mitt i allt, hopp.

Färglägg avstressande påskbrev

Här kan du ladda ner påskbrev att färglägga. Det finns sådana med påskens kristna budskap med påsklandskap, bibelord och påskpsalmer - och det finns såna med kycklingar om man hellre vill ha det. Att måla kan vara en form av meditation så ta en stund med pennorna eller vattenfärgen och varva ner lite.

Här kan du läsa mer om Kyrknytt och hittar vårt arkiv med tidigare nummer.

Kyrknytt

Kyrknytt är en tidning om livsfrågor och kristen tro från Svenska kyrkan, Karlstads pastorat. Här kan du läsa artiklar från Kyrknytt digitalt.

Nu är det vi som gör Kyrknytt

Under 2024 är Kyrknytts ­redaktör och ansvarige utgivare Cecilia Harde­stam tjänstledig. Tillsammans ska vi, ­Helena och Marie, göra vårt bästa så att Kyrknytt fortsätter att vara en ange­lägen plats för tankar om livsfrågor och kristen tro.
Tidningen är en gåva från ­Svenska kyrkan i Karlstad, Grava och Hammarö. Den kommer som vanligt i din postlåda fyra gånger under året.

Foto: Louise Albrecht

Vi är självklart intresserade av dina åsikter. Tipsa oss om sånt du vill läsa. Och dela gärna dina synpunkter om innehållet i det nummer du nu håller i din hand.
Du når oss på: karlstad.kyrknytt@svenskakyrkan.se eller 054-14 14 00

Helena Söderqvist, redaktör