Historisk ljudvandring på Östra och Västra kyrkogården

Upplev människoöden och händelser i dina lurar. Guiderna Anna och Magnus tar med dig på en ljudupplevelse med personlighet. Drama och ljudmiljöer tar dig rakt in i historien.

På Västra och Östra kyrkogården i Karlstad, alldeles vid stenbron, finns många människoöden att upptäcka. Nu kan du lära känna Karlstads historia genom människorna som vilar här.

Det finns två guidningar, en för Västra kyrkogården (ca 40 minuter) och en för Östra kyrkogården (ca 25 minuter). Du får höra historiska berättelser och personliga öden från 1800- och 1900-talen - dramatiserat och inspelat med miljöljud som gör att det känns som om man är med på plats.

Gör så här

1. Ladda ner appen ”Kyrkvandringar” till din telefon.

2. Öppna appen och  ladda ner ljudvandringen du vill uppleva.

3. Ta på lurarna och börja din vandring.

Nu är du redo att förflytta dig tillbaka i historien.

På Västra kyrkogården är det fotografen Anna Ollson som är din guide. Hon hade sin egen fotostudio i Karlstad i femtio år och fotograferade många profiler i staden. Hon guidar dig runt här på Västra kyrkogården där hon själv vilar. I den här ljudguiden får du möta människor från 1800-talets Karlstad och uppleva viktiga händelser som den stora branden 1865.

På Östra kyrkogården är det gravöppnaren Magnus Magnusson som följer med dig. Han visar dig runt och berättar om några av de gravar han grävde där mellan
1880 och 1910. Du får uppleva flera livsöden från 1900-talets Karlstad.

Följ kartan genom vandringen

Genom att titta på kartan i appen och lyssna på guidernas instruktioner hittar du vägen över kyrkogården.

Allteftersom du rör dig spelas informationspunkterna upp en efter en. Om de inte startar kan du trycka på dem.

Lyssna hemma!

För den som inte kan ta sig till kyrkogården går det utmärkt att lyssna hemifrån. Då startar man punkterna genom att trycka på dem. Berättelserna spelas upp som om man är på plats.

Ljudvandringen är producerad av Umami Produktion.