Kyrkan sätter ljus på klimakteriet

Nyhet Publicerad

I höstas startade en samtalsgrupp för kvinnor i klimakteriet i Norrstrandskyrkan, i samarbete med studieförbundet Sensus. Målet var att kvinnor skulle få tala med varandra om denna fas i livet och problem som kan uppstå. Andra uttalade mål var att bryta tystnaden kring klimakteriet och förändra världen för kvinnoliv i kommande generationer. Den debatt som har startats i bland annat NWT och sociala medier den senaste tiden är en liten bit på vägen mot detta mål.

Initiativet till samtalsgruppen och kyrkans arbete med klimakteriet kommer från Ann-Charlotte Uggla, präst i Västerstrandskyrkan. Hon fick själv en chock när hon kom in i klimakteiret för några år sedan och insåg att hon visste så lite och att inte fick någon hjälp av vården.
Här kan du läsa mer om kvinnogruppen.

Debattartikel

Till den 8 mars i år skrev hon en debattartikel tillsammans med Marie Lundström som publicerades i VF.

De skriver bland annat:
”Att så många kvinnor blir marginaliserade under klimakteriet är helt klart en jämställdhets- och en rättvisefråga som måste högre upp på samhällsagendan. Trots att klimakteriet är den förändring i kvinnans liv som det pratas minst om i samhället är det just den perioden som ofta har störst och långvarigast påverkan såväl fysiskt som mentalt”

VF 230308 ”Vi måste prata om den största förändringen i en kvinnas liv”

Klimakteriedag

Ur samtalsgruppen som fortsätter under våren föddes idén om en heldag för kvinnor med fokus på hur man kan göra för att må bra och ta hand om sig under klimakteriet. 70 kvinnor kom till Norrstrandskyrkan den 25/3 för att lyssna på föredrag och gå på workshops i bland annat yoga och körsång. En mycket uppskattad dag.

Uppföljande artikel i NWT

I en uppföljande artikel får Marie Lundström (också anställd i Karlstads pastorat och med i gruppen som jobbar med klimakteriet) berätta om hur det var att komma tidigt i klimakteriet. NWT:s reporter ställer även frågor till Charlotta Wållgren som är gynekolog och driver Värmlands enda privata gynekologmottagning.

Klimakteriet: Marie Lundström var bara 38 – "Vi tiger och lider inte längre”