Västra kyrkogården
Foto: Anna Lindberg

Västra och Östra kyrkogården

Adress: Rudsvägen 1, Karlstad

Se dig omkring på Västra kyrkogården

Klicka här för att öppna panoramavyn över kyrkogården. Klicka dig mellan platser på kartan och se dig omkring. Bilderna är tagna i september 2017.

Se dig omkring på Östra kyrkogården

Ladda ner och läs:

Bevarandeplan för Västra kyrkogården, 129 sidor

Bevarandeplan för Östra kyrkogården , 70 sidor

Vill du veta mer om kyrkogårdarna? I bevarandeplanen samlar vi det allra mesta som är värt att veta. Läs intressant fakta om området, gravstenar, minnesmärken och kulturhistoria. Det finns också många bilder att titta på.

Broschyr om gamla kyrkogården Västra, 40 sidor

Broschyr om gamla kyrkogården Östra, 28 sidor

I broschyrerna om kyrkogårdarna kan du läsa kortare sammanfattning av kulturhistoria och en hel del personporträtt.

Historia östra & Västra kyrkogården

Utdrag från inventeringen av begravningsplatser i Värmlands län del 1, sammanställd av Länsstyrelsen i Värmlands län 1988:5 kan man läsa om Västra och Östra kyrkogården i Karlstad:

Foto: Louise Albrecht