Flaggor som hissas hos oss.

Svenska kyrkans flagga

Den röda och gula färgen är Svenska kyrkans officiella färger.

I färgerna finns en symbolik där den röda färgen står för elden, blodet och kärleken. Rött kan även vara ”Guds färg”, symboliserande Guds kärlek. Guldfärgen är en symbol för det eviga ljuset, Guds härlighet och makt, överjordisk storhet (himmel), Guds godhet, trohet och välvilja gentemot människor.

Kronan i mitten av flaggan representerar Kristi segerkrona, och färgerna är arrangerade i en bakgrund och ett kors, likt många landsflaggor, där korset symboliserar kristendom.

Sveriges flagga

Vår flaggas historia kan föras tillbaka till mitten av 1500-talet.

Modellen hämtades säkerligen från Danmark, som sedan länge hade den röda och vita korsflaggan Dannebrogen som symbol. Färgerna kommer från riksvapnets tre gyllene kronor i blått fält.

Firande

Flaggfester har hållits på Skansen från 1890-talet och från 1916 har vi mera officiellt och över hela landet firat Svenska flaggans dag den 6 juni, datum för Gustav Vasas val till Sveriges konung år 1523 och för den regeringsform av år 1809, som stadfäste viktiga medborgerliga rättigheter som samvetsfrihet, tryckfrihet och säkerhet till person och egendom. Sedan 1983 har denna dag fått rang av nationaldag.

Foto: Rob Maxwell

Regnbågsflaggan

Regnbågsflaggan – som ofta också kallas prideflaggan – har sedan 1970-talet varit den samlande symbolen för hbtq-personers rättigheter och hbtq-rörelsen runtom i världen. Den är skapad för att stå för mångfald, respekt och fred, för tolerans, öppenhet och synliggörande. Flaggan består av regnbågens färger där färgerna symboliserar mångfalden inom hbtq-rörelsen.

HBTQI i Svenska kyrkan

Foto: Richard Bell

Ukrainas flagga

Vi hissar den ukrainska flaggan i Kinds pastorat. Ett visuellt sätt att uttrycka stöd i denna humanitära kris som kriget medför.
Flagghissningen blir en symbolisk handling som får representera vårt stöd för alla drabbade. Låt oss alla fortsätta be för hela situationen, människor i Ukraina och på flykt.

Vill du bidra ekonomiskt, skänk då gärna en gåva till Act Svenska kyrkan som förmedlar nödhjälp genom partners på plats. Swisha din gåva till 900 1223, skriv AKUT i meddelandefältet. Din gåva används där den behövs mest.

Färgerna i Ukrainas flagga symboliserar de stora sädesfälten under en blå himmel.

Gud,
vi ber om eldupphör.
Fält fria från pansarvagnar.
Himmel fri från missiler och stridsflyg.
Vi ropar till dig i bön om fred.
Amen.

ACT SVENSKA KYRKAN AGERAR FÖR UKRAINA