Foto: Emma Berkman, Luleå Stift

Sanningskommissionen för tornedalingar, kväner och lantalaiset

Kyrkans hus i Pajala, onsdag den 15 november kl 17:00–19:00

Idag lämnar Sanningskommissionen för tornedalingar, kväner och lantalaiset sin slutrapport vid ett slutsymposium i Pajala.

Välkommen till ett samtal om arbetsstugorna i Norrbotten, varvat med musik och berättelser. Samtalet äger rum i samband med att sannings- och försoningskommissionen för tornedalingar, kväner och lantalaiset lämnar sitt slutbetänkande.
Detta sker idag i Kyrkans hus i Pajala, onsdag den 15 november kl. 17.00–19.00. Från kl. 16.30 serveras förstärkt fika.

Många av de berättelser som Sannings- och försoningskommissionen för tornedalingar, kväner och lantalaiset samlat in handlar om erfarenheter från arbetsstugorna i Norrbotten.
Arbetsstugorna var ett av statens och kyrkans viktigaste redskap för att försvenska minoriteten. Cirka 5 500 barn var elever i arbetsstugorna och många av dem for illa. Många gamla elever har inte velat berätta om sina erfarenheter förrän nu.

Hur ska man se på ansvaret för det som skedde då och hur kan människor som utsattes få upprättelse idag?
I samtalet deltar Bengt Niska, ledamot i kommissionen, biskop Åsa Nyström, historikern Curt Persson och de tidigare arbetsstugeeleverna Tyko Lampa och Sune Svaneblom. Samtalet leds av Kaisa Syrjänen Schaal, ledamot i kommissionen.

Samtalet varvas med musik med Fredrik Hangasjärvi och Heidi Haapasaari samt uppläsning av berättelser från arbetsstugan som kommissionen samlat in.

Följ livesändningen från Pajala idag via denna länk