En brudgum trär vigselringen på sin blivande frus finger.

Boka vigsel i Klinte pastorat

Hur gör man?

En dag som blir ett minne för livet.
En vigsel är kostnadsfri under förutsättning att en av er är eller blir medlem i Svenska kyrkan. Det är inget hinder om den andra tillhör en annan kyrka eller religion.

Klinte pastorat erbjuder nio kyrkor för vigsel; Medeltida kyrkor är: Klinte kyrka, Väte kyrka, Hejde kyrka, Sanda kyrka, Mästerby kyrka, Västergarns kyrka, Fröjel kyrka, Eksta kyrka och Sproge kyrka samt det mindre 1800-talskapellet Hamnkyrkan i Klintehamns samhälle. Hur många som får plats och annan information hittar ni på varje enskild kyrkas hemsida. Om ni har önskemål om vigsel på annan plats i församlingen, kontakta församlingsexpeditionen.

Vigseltider
Hör av dig med dina önskemål om dag, tid och plats till vår expedition

Vigselsamtal
Några veckor före vigseln kommer prästen som ska viga er att ta kontakt för att boka in ett vigselsamtal. Då träffas ni och pratar om vad vigseln innebär, hur vigselgudstjänten går till och önskemål om psalmer eller övrigt musikval.

Psalmer/Musik
Alla gudstjänster är offentliga och det är därför viktigt att anpassa in- och utgångsmusik samt psalmer till kyrkorummet. Vid speciella önskeomål om musikval eller solistmedverkan ska detta meddelas till kyrkomusikern i god tid innan vigseln.

Hindersprövning
Inför er vigsel beställer ni hindersprövning från Skatteverket. Denna gäller i fyra månader. Ni kommer att få två intyg som ni tar med till vigselprästen.

Vigsel utomhus eller på annan plats än i kyrkan

När vi har dop-, vigsel- eller begravningsgudstjänst inne i våra kyrkor ser pastoratet till att det finns präst, kyrkomusiker och klockare/vaktmästare. Pastoratet ordnar ett vackert kyrkorum med klockringning, blommor på altaret, orgel, piano, psalmböcker, högtalare och vid behov några extra sittplatser.

Vid dop-, vigsel- eller begravningsgudstjänst utomhus gäller för Klinte pastorat

att musiker inte anlitas eller betalas av pastoratet
att klockare (vaktmästare) inte anlitas eller betalas av pastoratet
att dopfamilj, vigselpar respektive anhöriga själva får ordna med
högtalare
musikinstrument
någon som leder psalmsången
sittplatser
regnskydd

Vid dop-, vigsel- eller begravningsgudstjänst inomhus, men inte i kyrka eller annan av pastoratets lokaler, gäller motsvarande som vid utomhus.

Vi får många frågor om Strandkapellet i Kovik. Det är inte en del av Svenska kyrkan och alltså inte en av pastoratets lokaler, så även där gäller för vår del samma som när man är utomhus (med det självklara undantaget att regnskydd är ordnat för de som får plats i strandkapellet). Information om bokning av Strandkapellet i Kovik finns på deras hemsida Koviks fiskerimuseum