En klubba ligger på en psalmbok på bordet.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Hur styrs pastoratet?

Vill du vara med och påverka?

Svenska kyrkan

Svenska kyrkan är en öppen folkkyrka. Det innebär att du som medlem kan vara med och demokratiskt påverka beslut i kyrkan, både på lokal och nationell nivå. Antingen genom att engagera dig eller genom att rösta i kyrkovalet. Eller båda!

Förutom de förtroendevalda kyrkopolitikerna har biskopar, präster och diakoner rätt att fatta beslut i vissa frågor. De är kyrkliga ledare och har speciella utbildningar för sina uppdrag.

Deras ansvar är att Svenska kyrkans lära följs, medan de förtroendevalda ansvarar för att demokratin upprätthålls. Detta kallas den gemensamma ansvarslinjen.

Du hittar mer information om hur Svenska kyrkan styrs: Här

Kyrkofullmäktige

Kyrkofullmäktige är högsta beslutande organ för Klinte pastorat. Klinte pastorat är demokratiskt styrt. Ledamöter och ersättare väljs i kyrkoval vart fjärde år.
Du väljer till kyrkofullmäktige i ditt pastorat. Kyrkofullmäktige träffas 2 ggr/år och har det övergripande ansvaret om budget och bokslut, de ger också svar på olika remisser som skickas till pastoratet . Kyrkofullmäktige utser vilka som skall sitta i Kyrkorådet. De kontrollerar också de jobb som delegerats ned till Kyrkorådet eller församlingsråden.

Här hittar du alla förtroendevalda i Kyrkofullmäktige

Kyrkoråd
Kyrkofullmäktige utser ledamöterna i kyrkorådet, de har hand om ekonomi, personal, fastigheter och begravningsverksamhet. Dessutom utser de dem som sitter i de olika utskott som arbetar med frågor som rör hela pastoratet.

Här hittar du ledamöterna i kyrkorådet

Församlingsråd
När man kommer ned till församlingsnivå har varje församling ett församlingsråd som fungerar som en styrelse. Det är pastoratets kyrkofullmäktige som utser församlingsrådet. Församlingsråden har hand om den lokala diakonin, gudstjänster, församlingskollekt och kyrkvärdar. De svarar också på frågor som kyrkorådet vill ha svar på om den egna församlingen.

I Klinte pastorat finns 7 församlingsråd; Klinte, Sproge, Fröjel, Eksta, Väte och Hejde har varsitt medan Mästerby, Västergarn och Sanda har ett tillsammans.

Tillsammans med kyrkoherden har församlingsråden ansvar för att församlingarnas grundläggande uppgift blir utförd och ansvarar för tillsyn utifrån Svenska kyrkans tro, bekännelse och lära. En kyrkoherde är den person som leder all den verksamhet och de församlingar som finns inom pastoratet.

Församlingsråden i Klinte pastorat