En röd ros och en guldfärgad ring ligger på ett notblad.
Foto: Cecilia Ramäng /Ikon

Psalmer och annan musik vid vigsel

Psalmer och annan musik
I Svenska kyrkan använder vi i första hand levande musik under vigselgudstjänsten.
Efter klockringningen i kyrkan öppnas dörrarna och brudparet tågar in till musik. Det hör till att det är festlig och inbjudande musik under in- och utgång i kyrkan och som tradition spelas på orgeln av kyrkomusikern.

Brudparet väljer tillsammans med kyrkomusikern in- och utgångsmusik, psalmer och eventuell övrig musik.
Prata med kyrkomusikern om vilka musikaliska önskemål ni har för er vigsel. I Svenska kyrkan använder vi i första hand levande musik, och kyrkomusikern kan både komma med förslag på musik och framföra den under vigseln.

I andra hand kan det förekomma uppspelad musik. Av upphovsrättsliga skäl kan du inte använda Spotify för att spela upp musiken i kyrkan. Istället kan du använda en cd. Skivan måste vara i original - du får alltså inte ta med en skiva som du har bränt hemma - eftersom Svenska kyrkan bara får använda ljudkällor som är utgivna med upphovspersonernas samtycke.