Musik i Sommarkväll

Välkommen att njuta av musik på torsdagskvällar i sommar. Samtliga börjar klockan 19. Fri entré, ingen biljett eller bokning behövs. Insläpp från klockan 18.40.

15 juni i Västra Sönnarslövs kyrka:
Med en doft av himmelen – med Bygdekören

Bygdekören

En blandad kör från nordvästra Skåne med en bred repertoar som innehåller såväl klassisk körmusik som pop, rock, visa och schlager. Ikväll bjuder på de på musik av bland andra Henry Purcell, Benny Andersson, Laleh samt både Sven-Erik Johansson och Sven-Erik Magnusson.

22 juni i Riseberga kyrka:
A Nordic Love Affair

Nordic Light Duo

Nordic Light Duo bjuder på en hyllning till den nordiska sångskatten som framhäver det nordiska tonspråket med tema kärlek.

Med musik av Frumerie, Grieg, Sibelius och Peterson-Berger. Duon består av Daniel Beskow, piano, och Josefine Andersson, mezzo-sopran.

29 juni i Vedby kyrka:
Romantiska tongångar i  sommarkvällen

Laine Quist

Sopranstjärnan Laine Quist från Malmö Opera ackompanjeras av Nils-Arne Åkheden, piano och orgel, och Holger Petersen, violin.

Det blir ett varierat program från tidig musik fram till 1900-talets mitt. Med allt från Mozart till operastycken och operetter.

6 juli i S:t Petri kyrka: Jazz från Bjäre – med Hallavara Stompers

Hallavara Stompers

Jazzbandet från Bjäre bjuder på en svängig sommarkväll fylld av gammal härlig New Orleans-jazz blandat med lite andra fina låtar.
Musikanter: Ulf Björnekull, klarinett, KG Lidén, trumpet, Sam Nordin, kontrabas, Magnus Petersson, trummor, Stefan Sundgren, gitarr och banjo, Bo Wahlgren – trombon.

13 juli i Källna kyrka:
Vackra toner av ett svenskt kulturarv

Riksspelmännen Patrik Dahlin och Peter ”Puma” Hedlund

Riksspelmännen Patrik Dahlin och Peter ”Puma” Hedlund är två av Sveriges främsta spelmän på nyckelharpa.

Denna sommarkväll blir det fokus på uppländsk folkmusik, med en hel del låtar av Eric Sahlström, den störste nyckelharpslegendaren genom tiderna. De bjuder även på inslag av 1800-talsmusik.

20 juli i Färingtofta kyrka:
Jag har bara ögonblick

Elina Hultman

Musik som handlar om att leva i varje ögonblick, att vara ett med alltet och att våga stanna upp för att kunna möta det stora i det lilla. En stund där musiken ger möjlighet att blicka inåt. Under kvällen spelar Elina Hultman musik av bland annat Laleh, Marie Fredriksson, Sofia Karlsson och Anders Widmark.

27 juli i Östra Ljungby kyrka:
Aspri Mera – Den ljusa dagen

Blanda klassiska instrument med traditionell grekisk musik och resultatet blir ett unikt sound. Ensemblen, bestående av professionella musiker från nordvästra Skåne, har satt ihop ett program med allt från smärtsamt vemod till sprudlande dansmelodier och givetvis en hel del hits av Mikis Theodorakis.

Medverkande: Sofie Kowalczyk sång, Lovisa Kowalczyk violin & sång, Viktor Nordliden cello, Viktor Bergendal kontrabas, Hans Dahlin gitarr och Karin Johansson, orgel.

3 augusti i Gråmanstorps kyrka:
Om livet, relationer, kärlek genom ord och musik

Miriam Fridstrand och Rakel Holm.

Med Miriam Fridstrand och Rakel Holm.

Nordiska magiska klanger i folkliga toner som går rakt in i hjärtat. Med finska nationalinstrumentet kantele, Rakels och Miriams sammansvetsade röster, orgeltoner, piano, bas och slagverk, med kyrkans rum som resonans framförs ett program där man kommer förflyttas till skogarna, trädtopparna, frågorna i livet. Tro, hopp och kärlek.