Foto: U.Karlsson

PRESENTATION NY KYRKOHERDE – KRISTER KAPPEL

Gustafskyrkans nya kyrkoherde Krister Kappel tillträder sin tjänst den 1 mars. Söndag 25 feb 15.00 kommer Krister att mottagas av Biskop Erik Eckerdal, Visby i samband med kyrkoherde Thomas Stoors avtackning.

Söndag 10 mars 11.00 bjuds Krister välkommen av församlingen.

PRESENTATION NY KYRKOHERDE – KRISTER KAPPEL

Jag är född och uppvuxen i Malmö tillsammans med mina föräldrar som är från Danmark. I hemmet pratade vi danska tills jag blev tonåring.

Efter skolgången gjorde jag värnplikten vid I 16 i Halmstad och fortsatte därefter inom Försvarsmakten fram till 1992, då jag hunnit bli kapten och chef för ett militärpoliskompani.

Mellan 1992 och 1997 studerade jag religionsvetenskap vid Uppsala universitet, samtidigt som jag arbetade som mentalskötare och var konfirmandledare i två församlingar.

1997 prästvigdes jag för Stockholm stift och placerades i Jakobsbergs församling som pastorsadjunkt, och senare komministertjänst.

År 2000 blev jag, efter en kort tid som präst i Bro pastorat, kyrkoherde i Jakobsbergs församling vilket jag var fram till år 2010 då jag blev kyrkoherde i
Järfälla församling som är en sammanläggning av de fyra församlingarna som ingick i Järfälla kyrkliga samfällighet. Den tjänsten har jag innehaft fram till
jag slutade i februari 2024 för att bli kyrkoherde i Svenska Gustafskyrkan i Köpenhamn.

Under två mandatperioder har jag suttit i Domkapitlet och under 9 år var jag kontraktsprost i Sollentuna. Jag har också varit kyrkobokföringssakkunnig i
Stockholms stift i 10 år.

Jag är gift med Magdalena och tillsammans har vi en dotter på 17 år. Jag har två barn med min förra fru. De är 29 och 26 år och utflugna sedan länge.

På min fritid tycker jag om att promenera med och utan min hund Hugo. Jag gillar också att jogga, cykla och fiska. Musik är också ett intresse.

Jag hoppas att tillsammans med Kyrkorådet, medarbetarna, frivilliga och församlingsbor bidra till att Svenska Gustafskyrkan även de kommande 100 åren, ska vara en levande och livskraftig församling där alla fina traditioner bevarats, nya verksamheter skapats och vi lagt grunden till en långsiktig
stabil och balanserad ekonomi.