Foto: U.Karlsson

Nytt från Gustafskyrkans kyrkoråd

Nyheter från Kyrkorådet

Vi startar med utskick till församlingen från kyrkorådet med jämna mellanrum. Det kan vara vigtig information om vad som händer i församlingen, eller några tankar vi gör oss i Kyrkorådet. Denna gång har vi två mycket viktiga nyheter att dela med er, så läs gärna vidare…

NY KYRKOHERDE
Församlingen får en ny kyrkoherde med start 1 mars 2024!

Krister Kappel, kyrkoherde i Järfälla församling kommer att arbeta i vår församling. Han kommer att få presentera sig längre fram. Krister var vikarie under sommaren 2023 i tre veckor, så många har kanske redan mött honom.

Thomas Stoor går på pension och håller avskedsgudstjänst söndagen den 25 februari kl.15.00.

Mer om detta senare.

ÄNDRINGAR I PERSONALEN

Kyrkorådet har beslutat att dra in husmorstjänsten i Gustafskyrkan fr.o.m. siste januari 2024.

Detta på grund av kraven på nedskärningar och upphörande av ekonomiskt bistånd från Svenska kyrkan i Sverige. Se på vår hemsida om SKUTs utredning.

Kyrkorådet beklagar beslutet, men med tanke på den ekonomiska utmaningen i framtiden krävdes detta om vår församling ska kunna klara av att finnas också i framtiden.

Husmorsuppgifterna kommer att läggas ut på frivilliga och övrig personal. Det betyder att behovet av frivilliga insatser ökar och vi hoppas att det kommer att finnas många som vill hjälpa till i framtiden.

Stine Kjær har varit anställd under fem år, och betytt mycket för vår församling. Vi kommer att sakna henne, och beslutet var inte lätt, särskilt med tanke på hur mycket Gustafskyrkan betyder för Stine och hennes familj. Vi hoppas att Stine kan finna nya arbetsuppgifter där hennes kompetens kan komma till nytta och glädje, som den också har gjort hos oss i Gustafsförsamlingen.

NYA ÖPPETTIDER

Gustafskyrkan får nya öppettider fr.o.m.
1 november; onsdag till lördag kl.11.00 - 15.00.

Söndagar i samband med högmässan. Aktiviteter som förut börjat kl.10.00 berörs inte, utan kan behålla de "gamla" tiderna.

Nov 2023
**********************************************

Gustafskyrkans kyrkans framtid – enligt SKUT
Juli 2023:
Som en del av er kanske vet, har SKUT gjort en utredning av hela Svenska kyrkans församlingar i utlandet.  Resultatet har nu kommit. Det viktigaste tycker vi är att man har beslutat att Svenska Gustafskyrkan och församlingen i Köpenhamn skall vara kvar. Det finns församlingar i andra länder som skall läggas ned eller bli verksamhetsplatser som samarbetar med svensk församling i en annan del av landet, eller ett grannland. Nya församlingar kommer att byggas upp på platser där många svenskar nu vistas.

SKUT önskar att också vår församling skall utöka aktionsradius till andra delar av Danmark än Köpenhamn. Det är ett spännande förslag, men det följer tyvärr inte fler medel med till detta. Tvärtemot är förslaget att bidraget till Gustafskyrkan från Sverige – som i nuläget endast består i att de betalar Kyrkoherdens lön – kommer att minska och försvinna helt, i snabbare takt än vad som tidigare meddelats. Redan 2026 kommer vi att stå helt utan ekonomiskt stöd från Sverige.

Det blir en stor utmaning, och vi hoppas på ert fortsatta stöd också i framtiden, både ekonomiskt och genom frivilliga insatser.

Ny kyrkoherde 2024

Vår kyrkoherde Thomas Stoor har beslutat att gå på pension. Han slutar som präst i kyrkan med utgången av februari nästa år, efter att ha tagit ett par år extra till vår stora glädje och tacksamhet. Vi ser fram emot en sista höst och vintersäsong med Thomas.

Trots att det ekonomiska stödet snart försvinner, vill vi gärna fortsätta med att ha en fulltidspräst i Gustafskyrkan.

Därför är rekrytering av ny kyrkoherde igång. SKUT har lagt ut annons åt oss på Svenska kyrkans hemsida, och vi förväntar att intervjua kandidater under hösten.

Sommarhälsningar från Kyrkorådet

Juli 2023