Foto: Josefin Lundholm

Konservering av Ytterlännäs gamla

Nyhet Publicerad

Ytterlännäs gamla kyrka är en omistlig del av vårt gemensamma kulturarv och bidrar med kunskap och förståelse för vår historia och för människor som levt i bygden. Kyrkan ska under sommaren 2024 konserveras invändigt med syftet att bevara den kulturhistoriskt värdefulla kyrkomiljön. Projektet har beviljats hela 90% kyrkoantikvariskt bidrag.

Intet nytt under solen

Det är inte första gången Ytterlännäs gamla kyrka vårdas och underhålls för att bevaras till kommande generationer. På 1800-talet övergavs den gamla kyrkan då befolkningsmängden växte och en ny kyrka behövde byggas. Gamla kyrkans stenväggar var först aktuella som återbruk, men starka krafter ville att gamla kyrkan skulle ”orubbat få förbliva, sådan den befinnes”.

Kyrkan blir ett museum och underhålls under senare delen av 1800-talet med bland annat nya lås till dörrarna. Kyrkan får nytt tak och bogårdsmur på 1920-talet, då görs även ett första kostnadsförslag för att genomföra en restaurering men det dröjer till slutet på 1930-talet innan taket, bogårdsmuren, stigluckan och interiören restaureras. Väggmålningarna knackas fram och konserveras. Kalkbruket på ytterväggarna avlägsnas så att kyrkans ursprungliga stenmurar framträder.

1978-80 genomfördes den senaste restaureringen, då fick ytterväggarna ny puts, taket lades nytt igen, takstolen förstärktes och kupolen tjärades. Och nu är det dags igen för en större insats än regelbunden vård och underhåll.

Konservering av respekt för alla generationer

Under detta projekt kommer olika material (puts, metall, trä, textil & papper) konserveras av olika konservatorer med expertkunskap, främst genom torr – och våt rengöring samt konsolidering. Konserveringen utförs så att interiör och föremål inte utsätts för onödig påfrestning och retuschering sker med noggrann övervägan.

Ju längre ned i pyramiden vi kommer (generellt sett) desto större kostnad och miljöpåverkan.

Invändigt bryts material ned av smuts, damm, sot, fågelträck, stearin och spindelväv. Det finns även ytskikt som behöver fästas. Smuts och damm är hygroskopiska vilket kan leda till skador på måleriet och med tiden kan verka nedbrytande på ytskikten. Instabila ytskikt riskerar att med tiden släppa helt från sitt underlag och gå förlorade. Textilier behöver främst rengöras samt förstärkas, förses med ny upphängning och skyddas med kantband vid nackpartier.

Att arbeta med konservering med minsta möjliga påverkan på kyrkomiljön kan upplevas som dyrt för litet resultat men det är den bästa insatsen för bevarande, ekonomi och miljöperspektiv. Ju längre ned i pyramiden vi kommer desto större kostnad och miljöpåverkan. Vi ser fram emot att genomföra konserveringen så att kyrkan fortsatt ska få förbliva, sådan den befinnes.

Text: Fredrika Björk, Fastighetshandläggare.