Foto: Leif Söderström, Martin Divisek/EPA/TT/Ikon, Daniel Fekete/HiA/Ikon

Flyktingmottagning och stöd för Ukraina

Nyhet Publicerad

Omsorgen om varje medmänniska, inte minst den i utsatt läge, är central för kyrkan. Låt oss stå tillsammans i att erbjuda stöd till de människor som drabbats av kriget.

De första Ukraina-flyktingarna har anlänt till vår bygd och fler är på väg. Många som nåtts av denna nyhet vill vara med och stötta och hjälpa, vilket är fantastiskt!

Församlingarna söker kontakt med de som anländer för att få en bild av hur deras behov ser ut. Konkreta planer för ändamålsenliga och organiserade insatser utarbetas. Under tiden görs spontana insatser i församlingarna dit flyktingar kommit. Det handlar både om att skänka sådant som de saknar till vuxna och barn men också att bjuda in till gemenskap vid samlingar och verksamhet.

Vi har varit med om stora tillströmningar av flyktingar förut men den här gången är det från inom Europa. Behov och önskemål kan därför se lite annorlunda ut. Hjälp och stöd behöver anpassas utifrån de människor som kommer till oss.

Skänka saker

När flyktingar nyanlänt till vår bygd kan primära hjälpen handla om att förse med basbehov. Att få hela och rena kläder, husgeråd, möbler, leksaker, barnvagnar osv. Vill du vara med och bidra? Se då gärna över vad av sådant som kan finnas hemma till skänks. Vi har ambitioner att hjälpa till med förmedling av dessa artiklar, om det så är via kyrkan, kommunen eller andra organisationer i samarbete:

• Hygienartiklar - schampo, tvål, blöjor, bindor, tandborste & tandkräm
  • Vårkläder och skor till barn och kvinnor
  • Toalett/hushållspapper
  • Städartiklar, diskmedel/diskborste, tvättmedel
  • Torrvaror (pasta/ris, mjöl/socker, kex/hårdbröd osv).
  • Köksartiklar; uppläggningsfat, bunkar, gratängformar, tillbringare, vispar & slevar mm
  • Möbler, madrasser, kuddar, täcken, lakan
  • Barnvagnar, leksaker

Obs! I dagsläget har vi ingen egen insamlingsplats och kan därför inte lagerhålla med dessa artiklar. Om du vill skänka något genom kyrkans förmedling, ta kontakt först.

Vill du skänka kläder & skor tipsar vi om följande alternativ:

PMU Second hand
pmu.se/stores/kramfors

Insamling för flyktingar som kommer till Kramfors kommun. I dagsläget kan man lämna in kläder och skor (hela & rena) till PMU-secondhand i Fiskja. Märk emballaget med ”Ukraina”. Obs! Endast nya underkläder & strumpor tas emot (ej använda).

Ukrainahjälpen Filippus
www.filippus.se

Insamling för flyktingar och behövande i Ukraina. Klädmottagning i Ullånger, Pingstförsamlingen Höga Kusten (Sundbrogatan 21), tisdagar kl. 12-16 följande datum: 5 april, 19 april, 3 maj, 17 maj, 31 maj, 7 juni.

Bollstabruks Flyktingråd
www.facebook.com/groups/891261330942273
Organiserar bl.a. insamling och utdelning av kläder mm i Bollstabruk. Se deras Facebook-grupp för information om plats och tid. Där finns också pågående samtal med tips och goda tankar kring flyktingmottagande i stort.

Välkomna flyktingar

Det vi sett och hört bland de första som kommer är också behovet av gemenskap och att få bli en del av det nya sammanhanget. Låt oss därför alla tillsammans bidra med en välkomnande, öppen och inbjudande attityd. Vi hoppas att mötesplatser kan tillkomma, exempelvis språkcaféer, både i egen och andras regi.

Skänka pengar

Vill du skänka pengar till nödhjälp i Ukraina eller vid gränserna för de som flyr, skänk då till Act Svenska kyrkan via Swish 900 1223.