Pärmar
Foto: Gustaf Hellsing /IKON

Pastoratsexpeditionen

Till pastoratssexpeditionen vänder du dig för att boka förrättningar och lokaler

Besöksadress: Hertig Carls gata 3
Postadress: Box 153, 291 22 Kristianstad
E-post: kristianstads.pastorat@svenskakyrkan.se

Pastoratsexpeditionen når du säkrast under följande öppettider:
Måndag-onsdag & fredag 10.00-12.00
Torsdag 13.00-15.00

Under övrig arbetstid svarar vi när vi är på plats.

Ni når oss via E-post, telefon, eller bokat besök.

Hit vänder du dig om du vill döpa ditt barn inom Svenska kyrkan, boka tid för vigsel eller hyra någon av våra lokaler.

Här kan du också få svar på frågor om våra gudstjänster och om andra arrangemang inom pastoratet. Pastoratsexpeditionen hjälper också till om du vill skicka minnes- eller hyllningsgåvor till förmån för Act Svenska kyrkan (internationella arbetet) eller IM.

Personbevis och folkbokföring sköts numera av Skatteverket. Länk

Kyrkoarkivet med kyrkobokförda personuppgifter samt alla kyrkliga ärenden som ägde rum innan år 2000 finns numera i Landsarkivet i Lund. Vid frågor rörande person/släktforskning hänvisar vi er därför till deras hemsida: https://riksarkivet.se/lund, där ni kan nå dem via deras kontaktuppgifter. Därifrån kan ni även beställa uppgifter och kopior via deras digitala beställningsformulär.

English!

Population registration certificates and civil registration are now managed by the Swedish Tax Agency. Link to website

The church archives containing parish registered personal data as well as all church matters that occured before year 2000 are now preserved in the Regional State Archives in Lund. If you have questions regarding family records or genealogy, then please visit their website: https://riksarkivet.se/archives-in-lund. From there you can contact them and order personal records of different kinds.

Om begravning på flera språk

Här kan du hämta informationsskriften 'Om begravning' som förklarar hur begravningar fungerar i Sverige. Finns på flera språk samt inläst på svenska.