Foto: Sven Alfredsson

Kristianstads pastorat söker en kyrkogårdsarbetare/ krematorievaktmästare.

Kristianstads pastorat söker kyrkogårdsarbetare/krematorievaktmästare med intresse för ett omväxlande arbete.

Vi söker dig som tycker om att vara utomhus och arbeta med praktiskt trädgårdsarbete men som samtidigt vill arbeta med en väldigt viktig uppgift i vårt nya krematorium. Vi erbjuder ett varierande arbete som ibland kan vara fysiskt krävande med tunga lyft men samtidigt stimulerande med synbara resultat. Vi tror att du är en händig och flexibel person som gillar omväxlande arbetsuppgifter samt att du har ett strukturerat och ordnat arbetssätt. Du trivs med att arbeta både självständigt och i arbetslag.

Vi tänker att tjänsten har en fördelning på ca 20 % i krematoriet och ca 80 % ute på kyrkogården på årsbasis.

Du kan också få medverka vid grävning och återfyllning av grav för kista respektive urna. I arbetet ingår även att möta besökare varför vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Arbetsplats: I huvudsak Östra begravningsplatsen och krematoriet på Snapphanevägen 50 i Kristianstad

Arbetstid: Heltid. Tillträde efter överenskommelse. Tjänsten är en tillsvidareanställning.

Förekommande arbetsuppgifter i krematoriet:

• Utföra kremeringar med tillhörande uppgifter såsom övervakning av processen, rondering, underhållsarbete av krematorieutrustning och mindre servicearbete
  • Administration kring kremationer
  • Utlämning av urnor med tillhörande kontroll
  • Städning av ugnsrum, filterrum, kistkyl och källarutrymmen
  • Efter instruktion utföra arbete utanför krematoriets normala ram
  • Tjänstgöra som vaktmästare vid förrättningar i Heliga korsets kapell och urnsättningar
  • Vara delaktig i driften av krematoriet med tillhörande kylanläggning

Exempel på förekommande arbetsuppgifter på kyrkogården:

• Ogräsrensning
  • Gräsklippning och trimning
  • Planteringsarbeten
  • Lövblåsning
  • Gravgrävning och återfyllning av grav för kista respektive urna
  • Skötsel av gångytor

Kvalifikationer:
Vi söker dig som har B-körkort, truckkort med behörighet A2 och god datorvana gärna med erfarenhet av styr och reglerteknik.

Du har goda kunskaper i svenska språket i tal och skrift, med förmåga att förstå skriftliga instruktioner och säkerhetsföreskrifter.

Då det kommer att ingå kapelltjänst vid begravningsgudstjänster krävs medlemskap i Svenska kyrkan.

Det är meriterande om du har erfarenhet av trädgårdsarbete och har arbetat med processtyrning från tekniska anläggningar eller tidigare erfarenhet av arbete i krematorier.

Varmt välkommen med din ansökan!

Du får gärna höra av dig om du har frågor om tjänsten till Kyrkogårdschef Mattias Björkholm, telefon 044–780 64 35.

Vi tar gärna emot din ansökan med personligt brev, CV, via e-post. Skickas till: kristianstads.pastorat@svenskakyrkan.se

Det går också bra att skicka ansökningshandlingarna till:
Svenska Kyrkan Kristianstad
”Ansökan kyrkogårdsarbetare/krematorievaktmästare”
Box 153
291 22 Kristianstad

Handlingarna ska vara oss tillhanda senast 2024-04-15

Om Kristianstads pastorat
Välkommen till Kristianstads pastorat!
I Kristianstads pastorat ingår både Heliga Trefaldighets församling och Norra Åsums församling. Vi har en bred och fin församlingsverksamhet. Vi har ca 13 500 medlemmar i pastoratet. Våra vackra kyrkor är Heliga Trefaldighets kyrka från 1600-talet, Norra Åsums kyrka från 1100-talet samt Vilans kyrka och Österängs kyrka. Vår begravningsverksamhet ligger i framkant med det nybyggda krematoriet och med anslutande Heliga korsets kapell.

Inom Kristianstads pastorat arbetar ca 55 anställda.  Organisationen består av församlingsverksamheten, kyrkogårdsförvaltningen och kyrkoförvaltningen. Vuxen- och diakoni samt missionsverksamheten erbjuder en bred verksamhet inom församlingsverksamheten. Vi har en aktiv barn- och ungdomsverksamhet och en omfattande musikverksamhet. Sjukhuskyrkan och kyrkan på häktet ingår också i församlingsverksamheten.