Foto: Sven Alfredsson

Vi söker en präst till Kristianstads pastorat!

Vi söker dig som vill arbeta som församlingspräst. Du är intresserad av mötet med människor i livets olika skeenden. Att leda gudstjänster och utföra kyrkliga handlingar är en stor del av ditt arbete som du kan vara med och utveckla. I tjänsten ingår konfirmandgrupp samt gudstjänster och andakter för både barn och äldre.

Vi vill vara en synlig, trygg och välkomnande kyrka som ligger i framkant och som är en del av samhället. Tillsammans når vi långt. Samarbete och arbetsglädje är viktigt inom Kristianstads pastorat. Vår verksamhet bygger också på det fina arbetet som våra ideella medarbetare utför.

Inom Kristianstads pastorat arbetar ca 55 anställda.  Organisationen består av församlingsverksamheten, kyrkogårdsförvaltningen och kyrkoförvaltningen. Vuxen- och diakoni samt missionsverksamheten erbjuder en bred verksamhet inom församlingsverksamheten. Vi har en aktiv barn- och ungdomsverksamhet och en omfattande musikverksamhet. Sjukhuskyrkan och kyrkan på häktet ingår också i församlingsverksamheten.

Kristianstad är en fantastisk stad att bo och arbeta i och du tar dig enkelt med tåg eller buss till arbetsplatsen, som ligger centralt beläget i hjärtat av Kristianstads centrum. Det kan finnas tillfällen då man behöver ta sig inom pastoratet därför krävs det tillgång till bil och B-körkort.

För att trivas hos oss ska du ha ett teologiskt förankrat och professionellt synsätt på vad det är att vara kyrka på 2020-talet. Vi arbetar i form av framåtdrivande och självständiga team vilket kräver förmåga till samarbete, flexibilitet och självständigt arbete med frihet under ansvar. Vi söker dig som är modig och klok och som kan utmana teologiskt. Du tycker om att förkunna och du integrerar andlig fördjupning med vardagens utmaningar.

Tjänsten är heltid 100%.

Varmt välkommen med din ansökan!

Hör gärna av dig om du vill veta mer till:
Beatrice Vall, kyrkoherde, 044-780 64 45, beatrice.vall@svenskakyrkan.se Camilla Krantz, HR-ansvarig, 044-780 64 47 camilla.krantz@svenskakyrkan.se

Fackliga ombud:
Bodil Wiktorsson Bengtsson, Akademikerförbundet SSR, 0431-43 75 62
Frida Abenius, Vision, 046-71 87 76
Maria Eriksson, KyrkA, maria.eriksson@kyrka.se

Ansökan med personligt brev, cv, referenser och övriga bilagor (intyg teologie kandidatexamen eller motsvarande, prästbrev, intyg Svenska kyrkans utbildningsinstitut etc.)

Skicka din ansökan till: kristianstads.pastorat@svenskakyrkan.se
Eller till adress: Svenska kyrkan Kristianstad, Box 153, 291 22 Kristianstad.

Din ansökan ska vara oss tillhanda senast tisdagen 30 april 2024.

Om Kristianstads pastorat

I Kristianstads pastorat ingår både Heliga Trefaldighets församling och Norra Åsums församling. Vi har en bred och fin församlingsverksamhet. Vi har ca 13 500 medlemmar i pastoratet.
Våra vackra kyrkor är Heliga Trefaldighets kyrkan från 1600-talet, Norra Åsums kyrka från 1100-talet samt Vilans kyrka och Österängs kyrka.
Vår begravningsverksamhet ligger i framkant med det nybyggda krematoriet och med anslutande Heliga korsets kapell.