Omställningar - perspektiv på religionens roll i formandet av en ny framtid

Den 24–25 oktober 2024 äger andra konferensen i Nätverket religionsvetenskap och teologi (ROT) rum i Göteborg, denna gång i samarbete mellan Svenska kyrkans enhet för forskning och analys och representanter från olika svenska lärosäten.

Mänsklighetens stora utmaningar

Mänskligheten står inför enorma utmaningar såsom klimatförändringar med förlusten av biologisk mångfald, pandemier, politisk polarisering, AI och frågor om cybersäkerhet och digital integritet samt krig och migrationsströmmar. Samtidigt är dessa utmaningar sammankopplade på sätt som gör dem svåröverskådliga.

De bredare samtalen om de djupare orsakerna till att mänskligheten befinner sig där hon är idag lyser ofta med sin frånvaro. Hur har människor lyckats bygga en ohållbar civilisation? Dagens debatt stannar ofta vid undergångsscenarier eller olika uttryck för teknikoptimism.

Relationer mellan Gud, människa och natur

Konferenstemat aktualiserar i vid mening religionernas grundfrågor om synen på relationen mellan Gud, människa och natur. En aspekt utgör de kritiska diskussioner om den antropocentrism som historiskt varit knuten till judendom, islam och kristendom. Kan denna kritik vara en resurs i de analyser av framtiden som efterfrågas? Vad säger den om begreppet existentiell hållbarhet? Konferensen är tänkt som ett interdisciplinärt samtal kring denna mångfald av ämnen.

Huvudtalare och värdar

Huvudtalare den 24 oktober är Andreas Nordlander, universitetslektor i teologi vid Göteborgs universitet och huvudtalare den 25 oktober är Julia Nordblad, universitetslektor i idéhistoria vid Uppsala universitet. Värdar för konferensen är Göteborgs universitet och Svenska kyrkans enhet för forskning och analys.

Torsdag 24 oktober

11.00 Registrering öppnar

12.00 Lunch

13.00 Välkommen

13.20 Första huvudanförande: Andreas Nordlander

14:30–15:45 Parallella paper-presentationer I

15.45 Fika

16:05–17:20 Parallella paper-presentationer II

18.00–19.00 Kulturprogram

19.30 Middag

Fredag 25 oktober

09.30 Andra huvudanförande: Julia Nordblad

10.40 Fika

11.00–12.15 Parallella paper-presentationer III

12.20 Gemensam avslutning

13.00 Lunch

För närmare frågor och information kan du maila

Paper proposals

Paper proposals på mellan 150 och 200 ord skickas senast 31 maj 2024 till michael.nausner@svenskakyrkan.se.

Här hittar du Call for papers (pdf)

Anmälan, kostnad och boende

Välkommen med din anmälan till konferensen via länkar nedan.
Sista anmälningsdag är måndag den 15 september 2024.

Deltagare eller student

Deltagaravgiften för deltagare är 750 kronor och för student 250 kronor. I priset ingår fika, luncher och middag.

Anmäl dig här om du är deltagare eller student

Medverkande eller anställd på kyrkokansliet

Anmäl dig här om du är medverkande eller anställd på kyrkokansliet

Frågor

Om du har frågor gällande din anmälan kontaktar du event och mötesservice via mejl kyrkokansliet.event@svenskakyrkan.se.

Avbokningsinformation

Om du har fått förhinder att delta på konferensen och behöver avboka gör du det via mejl till kyrkokansliet.event@svenskakyrkan.se. Observera att för avbokningar efter den 1 oktober kommer ingen återbetalning av deltagaravgiften att göras.

Boende

Du bokar och står själv för kostnaden för ditt boende.

Konferensapp

Några dagar innan konferensen kommer du att få ett sms med en länk till en webbsida med bra information inför och under konferensen. Webbsidan kan du spara ned på hemskärmen på mobilen som en app för lättare åtkomst.