Frida-Li Löfgren - Fides musik

Ett gränsöverskridande arbete med att utveckla psalmen och koralen i en elektronisk musikalisk klangvärld. Frida-Li Lövgren är utbildad inom konst och textil men är idag huvudsakligen verksam som musiker, med spelningar både i Sverige och internationellt.

Fyra frågor till Frida-Liv Löfgren, en av Svenska kyrkans kulturstipendiater 2014:

Varför vill du förena psalmer med elektronisk musik?

Jag är intresserad av funktionen i religiös musik. I psalmen är det religiösa budskapet centralt, men till viss del är all musik andlig eftersom den talar till oss och väcker känslor. Den kan få oss att nå förhöjda medvetanden och ana något abstrakt. Musik är något mystiskt, som gör oss kreativa.

Hur kom du på idén?

Jag har alltid varit intresserad av andlighet i konst och musik så länge som jag hållit på med det. Andlighet för mig handlar om varför man finns, ett grundläggande tema i att vara människa. Jag är inte uppväxt med någon religion eller så mycket andlighet men fick tidigt själv leta efter det på olika håll. Andlighet handlar om ett synsätt, ett sätt att se på sig själv och andra människor.

Tycker du musiken blir bättre med moderna instrument?

Det är svårt att säga om det blir bättre eller sämre. Nu råkar elektroniska instrument vara mitt instrument men det är inte avgörande. Det är som med sång, ett uråldrigt instrument som kan låta bra eller dåligt, beroende på hur det framförs. Det finns otroligt många vackra psalmer som kan framföras bara med en röst eller orgel och låta vackert i all sin enkelhet. Jag kommer att ta upp vissa harmonier och melodier eller texter från psalmer, men musiken kommer att förvandlas till något annat.

Hur kommer musiken att användas?

Den kommer att finnas tillgänglig som ljudspår som vem som helst kan ladda ned på nätet.

Jag skulle också gärna presentera den i olika konsertsammanhang, gärna i en kyrka.

Om Frida-Li Löfgren

Frida-Li Lövgren är utbildad inom konsthantverk, med betoning på det textila området, vid Nyckelviksskolan, Konstfack och Tillskärarakademin. Trots det är det som musiker som hennes konstnärliga uttryck manifesteras. Lövgren har skapat elektrobaserad musik under närmare ett decennium, då oftast under namnet Quiltland.

Stipendiemotivering

Frida-Li Lövgren får Svenska kyrkans kulturstipendium för sina gränsöverskridande idéer och arbete med att utveckla psalmen och koralen i en elektronisk musikalisk klangvärld. Frida-Li Lövgren är utbildad inom konst och textil men är idag huvudsakligen verksam som musiker, med spelningar både i Sverige och internationellt.

Läs mer om Svenska kyrkans kulturstipendium