Material för ombud

Dessa sidor är för dig som är ombud, intresserad av eller engagerar dig för Svenska kyrkan i utlandet. Här hittar du fördjupande material, filmer, affischer, kollektvädjan och annat som är bra när du vill lära dig mer om eller berätta för andra om Svenska kyrkan i utlandet.

Det här gör Svenska kyrkan i utlandet

Uppdraget för Svenska kyrkans församlingar utomlands är detsamma som för en församling i Sverige. Här finns möjlighet att delta i församlingsgemenskap. Runt om i församlingarna firas gudstjänst, förrättas dop och vigslar, begravning, det finns möjlighet till samtal, delta i barn- och ungdomsverksamhet eller körverksamhet.

Svenska kyrkan är en plats där man kan möta nya vänner, uppleva gemenskap, att dela livet med någon annan, både i glädje och i sorg på det svenska språket.

Svenska kyrkan gör hembesök, besök på sjukhus och i fängelser. Samarbetet med UD är viktigt i samband med att människor med svenskspråkig identitet drabbas av katastrofer eller olyckor.

Materialbank

Vi vill berätta om betydelsen av Svenska kyrkan utanför Sverige och varför verksamheten är så viktig. Genom intervjuer och filmer får du en inblick i hur det är att vara engagerad i Svenska kyrkan i utlandet. Intervjuer och filmer utspelar sig i olika länder för att visa på bredden i verksamheten och förmedla känslan av att Svenska kyrkan finns där du finns.

Material för nedladdning och beställning i webbshopen

Filmer om Svenska kyrkan i utlandet

Det rörliga materialet skildrar verksamheten i världen. Genom att lyfta fram olika ambassadörer för Svenska kyrkan i utlandet (kyrkoherdar, medlemmar och ideella) vill vi ge röst åt medarbetarna som har en nyckelroll i att förmedla kärnan av verksamheten. Använd och sprid via din Powerpoint-presentation, på din församlings Youtubekanal, eran hemsida, eller vid träffar för Svenska kyrkan i utlandet. Prata gärna med din församlings kommunikatör om hur ni kan använda filmerna.

Ladda ner filmerna här.

Det rörliga materialet skildrar verksamheten i världen. Genom att lyfta verksamhetsstatistik vill vi ge en bild av hur Svenska kyrkan i utlandet  bidrar till gemenskap för, och omsorg om svenskar utomlands.  Använd och sprid via din Powerpoint-presentation, på din församlings Youtubekanal, eran hemsida, eller vid träffar för Svenska kyrkan i utlandet. Prata gärna med din församlings kommunikatör om hur ni kan använda filmerna.

Ladda ner filmen här.