En prydnadsängel står bredvid ett dopljus.
Foto: Albin Hillert/Ikon

Drop-in-dop

Enligt oss ska dopet inte handla om pengar eller tid. Därför fixar vi drop in-dop och bjuder på allt från präst till fika!

Vi vill erbjuda en enkel, men högtidlig dopgudstjänst. Barn, unga och vuxna är lika välkomna att döpas. Du behöver inte prestera något, tro rätt eller förstå allting. Varje person och sällskap väljer själva om de vill komma ensamma eller bjuda med några.

Dopet innebär att få leva i förlåtelse, och vara välsignad. Det är en helig handling som innebär att den döpte blir en del av ett större sammanhang; en världsvid kristen gemenskap och en del av Guds stora familj.

I Borstahusens kapell. Tider publiceras i början av 2024.

Drop-in-dopet är ett enkelt alternativ där du, utan en massa praktiska förberedelser, kan låta döpa dig eller ditt barn. Vi ordnar präst, musiker, lokal och fika. Barn, unga och vuxna är lika välkomna att döpas. Allt är gratis!

Före varje dop hålls ett dopsamtal med prästen, där även faddrar kan vara med. Det finns inget krav på dopklänning eller dopdräkt utan det går lika bra att bli döpt i sina vanliga kläder.

Några praktiska saker:

• Barn under 18 år behöver båda vårdnadshavares tillstånd för att döpas.
  • Du som är över 16 år och vill döpa dig, ta kontakt vår präst: carl.eliasson@svenskakyrkan.se
  • Ta med svensk id-handling. Det gäller både vuxna som vill döpas och vårdnadshavare till barn under 18 år.

Psalmer att välja mellan under dopet.

• 381 Gud har en famn
  • 383 Med vår glädje över livets under
  • 386 Upp ur vilda, djupa vatten
  • 723 När du ser en droppe glittra
  • 606 Det gungar så fint
  • 730 Må din väg gå dig till mötes
  • 752 Över berg och dal
  • 753 Nu är det härligt att leva
  • 767 Möt mig nu som den jag är
  • 768 Du omsluter mig
  • 787 Nära marken
  • 897 Det sker ett under i världen
  • 898 Vid dopets källa
  • 899 Innan
  • 901 Lilla liv
  • 814 Här vid stranden
  • 916 Ge mig en plats

Ett dop i en kyrka. En kvinna och hennes man står bredvid prästen som håller barnet i famnen.

Dop

Vill du döpa ditt barn? Eller vill du själv bli döpt? Dopet är en fest för livet och en tradition som är lika fin oavsett om den som döps är ung eller gammal.

Barn och familj

I församlingen har vi många mötesplatser för barn och föräldrar. Det finns öppna grupper där du själv väljer vilka tillfällen du kan komma och även grupper som kräver anmälan.