Visselblåsarfunktionen

Att visselblåsa är ett sätt att anmäla att det är något allvarligt fel i organisationen där du har möjlighet att vara anonym. Du behöver inte kunna bevisa något. Det räcker med att du har goda skäl att misstänka att något är fel. Men att använda systemet för att förtala någon eller sprida rykten accepteras inte.

Läs om visselblåsarlagen på riksdagens webbplats

För att det ska klassas som ett visselblåsarärende krävs att det finns ett allmänintresse av att det utreds. Osämja i en arbetsgrupp eller missnöje med lön är exempel som generellt inte anses vara visselblåsarärenden utan som man förväntas diskutera med chef/arbetsledare eller annan lämplig person i Landskrona församling.

Systemet drivs av företaget Lantero. Lantero har all sin datalagring i Sverige.

Du som anmälare är alltid anonym om du inte själv röjer sin identitet eller om ärendet blir föremål för polisiära åtgärder.

Du kan kommunicera genom systemet (Lantero) med utredare och personerna som utreder kan kontakta dig via systemet, men utredaren kan inte se din identitet om du inte själv röjer den.

Du är som visselblåsare skyddad mot repressalier från arbetsgivaren. Arbetsgivaren får heller inte försöka hindra rapporteringen av din anmälan eller efterforska din identitet. Om du som rapporterar gör dig skyldig till brott blir det i så fall upp till det allmänna rättsväsendet att bedöma. Exempel på brott kan t ex vara dataintrång.

Om du hellre vill kan du också ringa till Lantero och göra din anmälan via telefon. Om du är orolig för att uppge mer information än vad som behövs eller ”fel” information kan det vara en god idé att göra anmälan via telefon.

Handläggare på Lantero öppnar och bedömer din anmälan.

Lantero rapporterar till utsedda personer i Landskrona församling vad anmälan handlar om och rekommenderar åtgärder. Utsedda personer är kanslichef, HR-partner. Ingen annan får information om inte dessa personer delar med sig av informationen till exempel till kyrkoherde eller kyrkorådets ordförande.  Utpekad person meddelas inte förrän det bedöms som lämpligt.

Om anmälan gäller någon av de utsedda personerna går anmälan till kyrkoherde. Om anmälan gäller kyrkoherde går anmälan till kyrkorådets ordförande. Detta för att minimera risk för intressekonflikter, jäv och beroendeställning.

Åtgärder genomförs i samverkan med Lantero och vid behov advokat knuten till Lantero

Så snart som möjligt informeras du om att det finns en anmälan

Du får inte reda på vem som gjort anmälan

När det är möjligt informeras du under utredningen, till exempel vad utredningen handlar om.

När beslut tas, till exempel om nedläggning av anmälan, informeras du.

För att rapportera/visselblåsa har du möjlighet att ringa: 020-899 433

Du kan även rapportera via ett formulär: