Foto: Stefan Lindberg Ikon

Församlingsresa 28 maj

Kilanda & Gräfsnäs, anmälan senast 3 maj

Tisdagen den 28 maj reser vi på morgonen mot söder, med siktet inställt på den vackra kyrkan i Kilanda - med rötter i 1200-talets Sverige. Där får vi börja dagen med morgonbön och höra berättelsen om kyrkan, dess historia och nutid.

Sedan forsätter vi mot Brobacka kaffestuga och vårt förmiddagsfika. Bussen går vidare till Anten-Gräfsnäs museijärnväg, en av Sveriges mest kända. Vi går ombord för en resa med historiska vingslag - med känsla, doft och ljud från en svunnen tid - genom natursköna marker.

Framme i Gräfsnäs väntar en lunchbuffé på Gräftsnäs slottscafé, några hundra meters promenad från järnvägsstationen.

En guide möter upp oss för att berätta om Gräfsnäs slottsruin och slottspark som vi har strax intill oss.

Pris 580 kr. Betalning ombord på bussen, kontant eller swish. I priset ingår buss, entréer, guidning, resan på museijärnvägen, förmiddagsfika och lunchbuffé.

Sista anmälningsdag 3 maj till pastorsexpeditionen, Lilla Edet, 0520-494700. Ange namn på samtliga resenärer, påstigningsplats, ev specialkost eller behov av lift för tågresan. Begränsat antal platser.

Folder finns i kyrkor och församlingshem.

Preliminärt program

8.00   Avresa Hjärtums kyrka
8.10   Avresa Tappen Ström
8.20   Avresa Västerlanda kyrka
8.30   Avresa Lilla Edet busstorget
9.10   Kilanda kyrka, morgonbön och guidning
10.40 Brobacka kaffestuga, förmiddagsfika
12.00 Anten-Gräfsnäs museijärnväg
13.00 Gräfsnäs slottscafé, lunchbuffé
14.15 Gräfsnäs slottsruin och slottspark, guidning

Hemresa
16.15 ca Ankomst Lilla Edet busstorget
16.30 ca Ankomst Västerlanda kyrka
16.40 ca Ankomst Tappen Ström
16.50 ca Ankomst Hjärtums kyrka

Resa och tillgänglighet: Vi reser med Lilla Edets buss.
Bussen stannar nära så nära stoppen som möjligt, men i Gräfsnäs är det en promenad från järnvägen till slottscaféet på ca 700 meter.
In i Kilanda kyrka finns ramp. Brobacka kaffestuga har några trappsteg med ledstång. Museijärnvägen har möjlighet att ta ett begränsat antal personer med handikappanpassad på- och avstigning i form av lift, men det är inte säkert att man kan sitta tillsammans med övriga ressällskap under denna del av resan.