Foto: Zandra Erikshed

Biskop Marika

Marika Markovits är Linköpings stifts 65:e biskop. Hon vigdes till Linköpings stifts biskop i Uppsala domkyrka söndag den 15 januari 2023. Lördag den 21 januari togs hon emot i Linköpings domkyrka.

Fatta mod, ge världen liv

Varje biskop antar ett eget ämbetsvapen och väljer ett valspråk. Läs om biskop Marikas vapen och valspråk: Fatta mod, ge världen liv.

Artiklar och inspelningar

Här finns texter, inspelningar och andra sammanhang där biskop Marika medverkar.

Vad tycker biskopen?

”Som barn ville hon inte alltid be sin aftonbön, men i tonåren blev tron självklar”. Lyssna på biskop Marika Markovits i Norrköpings Tidningars debattpodd ”Vad tycker du?”.

Om biskop Marika

Prästvigd för Stockholms stift 9 januari 1994.

Tjänst

2023 Biskop i Linköpings stift-
2020 Domprost i Stockholms domkyrkoförsamling
2019 Senior Advisor, Stockholms Stadsmission
2005 Direktor, Stockholms Stadsmission
2003 Biträdande direktor, Stockholms Stadsmission
2001 Handläggare på kyrkokansliet. Ansvarig för kyrkliga handböcker (handbok, psalmbok, mm). Drev flera nationella utvecklingsprojekt, samt var sekreterare i gudstjänstutskottet i kyrkomötet.
1995 Komminister och distriktschef, Farsta församling
1994 Pastorsadjunkt, Tumba församling

Utbildning

Pastoralinstitutet 1 år avslutande profilutbildning 1993-1994
Master of Divinity (160 poäng) Uppsala universitet 1987-1993

Uppdrag

Ordförande i Pilgrim i Sverige 2023 - pågående
Ledamot i bolagstämma för Svensk kyrkotidning AB 2001 - pågående
Ledamot i styrelsen för Gålöstiftelsen 2021-2023
Ledamot i Stockholms stads Agenda 2030-råd, 2019-2022
Ledamot i expertrådet Kronprinsessparets stiftelse 2019-2021
Ordförande/ledamot i Stadsmissionens Skolstiftelse 2001-2020
Ledamot i Sveriges nationaldagsstiftelsestyrelse knuten till riksdagen och länsstyrelserna. 2021 – pågående
Styrelseledamot i forskningsinstitutet REMESO; Institute for Research on Migration, Ethnicity, and Society Department of Migration and Welfare Studies, Linköping University 2015-2017
Ledamot i Insynsrådet Stockholms Länsstyrelse 2010-2022

Utmärkelser

Kungens förtjänstmedalj 8:e graden för förtjänstfulla sociala samhällsinsatser, 2020
Årets Europé för att ha bidragit till att främja samarbetet mellan folken i Europa, Europarörelsen, 2013

Välkommen Marika Markovits!

7 november valdes Marika Markovits till ny biskop i Linköpings stift. 15 januari 11.00 vigs hon till biskop i Uppsala domkyrka. 21 januari 11.00 tas hon emot i Linköpings domkyrka.

"Nu är jag biskop på riktigt"

Lördag 21 januari välkomnades Marika Markovits till Linköpings stift. Det skedde i samband med en högmässa i Linköpings domkyrka.

Marika Markovits vigd till biskop för Linköpings stift

Söndag den 15 januari vigdes Linköpings stifts nya biskop, Marika Markovits av ärkebiskop Martin Modéus. Hon beskriver vigningen i Uppsala domkyrka som ”en fest där man känner sig buren av en stor församling och härlig musik och en fantastisk känsla i rummet".

Marika Markovits vald till ny biskop i Linköpings stift

Marika Markovits är Linköpings stifts nya biskop. Det stod klart efter det avgörande biskopsvalet måndag 7 november där hon fick 63,4 procent av rösterna och den andra kandidaten Jan Eckerdal fick 36,6 procent av rösterna.

Martin Modéus

Marika Markovits förträdare i Linköpings stift var Martin Modéus. 26 november 2022 avslutade han sitt uppdrag för att bli ärkebiskop 4 december.

Läs mer om Martin Modéus tid som biskop