Fortsättningskurs i pedagogik för konfirmandarbete 7,5 högskolepoäng, start oktober 2024

En högskoleutbildning kring en av våra vanligaste och roligaste men ibland svåraste arbetsuppgifter – konfirmandarbetet.

Konfirmanderna vi möter befinner sig i en tid med stora utmaningar och omvälvningar. Som medarbetare behöver vi ständigt förhålla oss till vår dåtid, nutid och framtid. Denna fortbildning stärker dig som medarbetare i din yrkesutövning och ger mycket tillbaka till arbetslaget. Syftet är att församlingens arbete med konfirmander ska kunna utvecklas och bli bättre.

I kursen behandlas olika styrdokument, riktlinjer och planer för Svenska kyrkans undervisning och konfirmandarbete. Även konfirmandarbetets plats och ställning i församlingen samt pedagogiska perspektiv på konfirmation och konfirmandundervisning diskuteras. Frågor som rör utveckling och ledning av konfirmandarbete och konfirmandarbetslag bearbetas, särskilt grupprocesser och kompetens. I kursen behandlas även aktuella samhällsfrågor och ungdomars livsvillkor samt teologiska perspektiv på konfirmation.

Uppdragsutbildningen är ett samarbete mellan sju stift samt Linköpings universitet. Varje stift behandlar ansökningarna i den ordning de kommer in. Vid fler ansökningar än antal platser fördelar stiften tillsammans platserna efter bedömning av behov och nytta.

Kursen förutsätter att den som söker har godkänd utbildning “Pedagogik i Svenska kyrkan med inriktning ungdomar och konfirmander” (7,5 hp) alternativt motsvarande förkunskaper. Vad som är "motsvarande förkunskaper" bedöms av LiU:s kursledare i samråde med stiftsorganisationens handläggare.

Läs mer om utbildningen

Kurstillfällen

Tillfälle 1 i Karlstad 2–3 oktober 2024

Tillfälle 2 i Skövde 5–7 februari 2025

Tillfälle 3 i Vadstena 3–5 juni 2025

Dessutom sker stiftsgruppsträffar. Datum bestäms i respektive stiftsgrupp.

Förkunskapskrav

Godkänd Religionspedagogik 1 med inriktning mot konfirmandarbete 7,5 högskolepoäng, eller motsvarande.

Omfattning och genomförande

Kursen ger 7,5 högskolepoäng och löper över två terminer med tre gemensamma kurstillfällen på internat. Mellan de gemensamma träffarnasker arbete i grupp i form av stiftsträffar samt enskilda studier. Kursen omfattar totalt 200 studietimmar vilket innebär en del arbete. Kurslitteraturen omfattar såväl böcker som artiklar. I kursen används den digitala lärplattformen Lisam

Tid: Kursen pågår från oktober 2024 till juni 2025

Kostnad: 13 000 kr fördelat över två budgetår (2024 och 2025). I deltagaravgiften ingår logi och måltider vid de tre gemensamma kursträffarna i Karlstad, Skövde och Vadstena, däremot inte resor eller litteratur.

Målgrupp: Medarbetare i konfirmandarbetslag.

Antal platser: 4 platser till Linköpings stift i utgångsläget

Anmälan: Senast 23 maj 2024 via denna länk.
Obs! Anmälan är i detta fall en ansökan! Varje stift behandlar ansökningarna i den ordning de kommer in. Vid fler ansökningar än antal platser fördelar stiften tillsammans platserna efter bedömning av behov och nytta.

Kursadministration och avbokningsregler