Foto: Clark Tibbs/Unsplash

Trainee i Linköpings stift

Är du mellan 18 och 25 år samt är nyfiken på att arbeta i Svenska kyrkan? Då kan du arbeta som trainee i en församling.

Vad innebär det att vara trainee i Linköpings stift?

Trainee är en form av praktik i Svenska kyrkan, en möjlighet för dig mellan 18 och 25 år att under tio månader (15 augusti till 15 juni) få prova din kallelse till tjänst i kyrkan. Som trainee får du möjligheten att arbeta i Svenska kyrkan tillsammans med andra yrkesverksamma. För dig är detta kanske den första anställningen och en möjlighet att få ta ansvar på en arbetsplats och lära dig nya saker. Som trainee blir du en extra resurs i församlingen och ser på församlingen med andra ögon och får dela med dig av dina tankar och idéer.

Tanken är att du som trainee under hösten ska få möjlighet att få en bred bild av församlingen och få följa olika yrkeskategorier och verksamheter. Under våren kan du välja inriktning och följa det yrke som du vill få fördjupade kunskaper av då särskilt församlingspedagog, diakon, kyrkomusiker och präst. Som trainee ska du ha minst en grunduppgift, t ex en barngrupp som du följer under hela året. Det är inte meningen att du som trainee ska ersätta ordinarie personal men ska ändå få kvalificerade arbetsuppgifter. Vid behov och vid enstaka tillfällen kan du som trainee tillfälligtvis gå in och ersätta ordinarie personal. Som trainee deltar du i aktiviteter som övrig personal deltar i t.ex. personaldagar och en del fortbildningar.

Visst verkar det spännande!

Om du vill bli trainee hör av dig till din församling eller till någon av oss stiftsanställda i rekryteringsteamet så ser vi till att du får kontakt.

På intranätet Kornet finns det mer information för församlingar som är intresserade av traineeprogrammet.

Följ gärna stiftets traineer på Instagram

Helen Kémi

Linköpings stift

Stiftspedagog, Rekryteringsansvarig församlingspedagoger, Lärande och undervisning, Enheten för församlingslivets utveckling