Foto: Alexander Teglbjærg

Annerstads församling

Den aktiva församlingen.

Där var och en är viktig

Församlingsinstruktion 2020

Om församlingen
I förhållande till sin storlek har Annerstads församling mycket verksamhet. Församlingens egna verksamheter kompletteras av samarbete med hembygdsförening, pensionärsförening och föräldrakooperativa förskolan. Församlingen leds av ett församlingsråd där de flesta är i aktiv ålder.

Om kyrkan
En medeltida kyrka uppfördes omkring år 1200. Den var byggd av gråsten och bestod av långhus med kor och absid. På en sockenstämma den 29 september år 1822 fattades beslut att ersätta medeltidskyrkan med en ny. Den byggdes inte på gamla kyrkogården utan på den nuvarande platsen.

Nuvarande kyrkobyggnad uppfördes åren 1823-1824 i nyklassicistisk stil under ledning av länsbyggmästaren Peter Österlöf och efter ritningar av arkitekt Johan Abraham Wilelius. 30 juli år 1826 invigdes kyrkan av biskop Esaias Tegnér.

Annerstads kyrka

Annerstads nuvarande kyrka ligger på en höjd och byggdes 1824 av länsbyggmästare Peter Österlöv. Invigningen skedde den 30 juli 1826 av biskop Esaias Tegnér. Kyrkan är i regel öppen varje dag kl 8-18.

Annerstads kyrkogård

Många av de gravvårdar som finns på Annerstads kyrkogård gör den kulturhistoriskt intressant fast den är relativt ung, invigd 1891. T ex har många gravstenar yrkestitlar som berättar om yrken som inte finns idag.

Annerstads gamla kyrkogård

Annerstads gamla kyrkogård har medeltida anor. Gravvårdar från fyra århundranden visar på en kyrkogårds utveckling när det gäller gravvårdar av sten och järn och genom dokumentation kan de även berätta om en sockens historia.

Om lokalsamhället
Annerstad sträcker sig långt i öst-västlig riktning. I byarna närmast Ljungby finns nybyggda hus och i stort utsträckning yngre familjer.

Annerstad, som år 1371 benämndes Anderstadha, tillhör sedan år 1971 Ljungby kommun och ligger i Sunnerbo härad, som i sin tur ligger i västra delen av Kronobergs län.

Servicen inom Annerstads socken är inte omfattande. Däremot har turistlivet under senare årtionden vuxit betydligt. Bland annat finns kanotleder och fisketurism, något som medfört att utländska turister sökt sig till orten och även köpt hus här.

Verksamheter
Annerstads församling bedriver verksamheter för alla åldrar med ett fokus på barnfamiljer och unga. Däribland finns det barn- och ungdomsgrupper samt hantverksgrupp.

Öppen förskola Annerstad

Släpp allt hemma och kom till en plats där du och ditt barn kan har roligt och samtidigt träffa andra föräldrar och barn runt omkring din landsbygd.

Stickcafé Annerstad

Stickcafét i Annerstad startade i november 2014 som en uppföljning av syföreningen i Annerstad i en förnyad form: som stickcafé!

• Iréne Nilsson

Församlingsvärdinna Annerstads kyrkskola och Torpa Sockenstuga