Diakonal gemenskap Ljungby

Diakonal gemenskap är en öppen grupp för dig som vill uppleva en stunds gemenskap kring ett givet program.

När vi möts delar vi mycket: glädje och sorg, vardagsliv och gyllne ögonblick. I Diakonal gemenskap träffas vi på onsdagar i församlingshemmet mellan kl 14.00-16.00. Programpunkterna varierar: sång och musik, bildvisning, klädvisning och föredrag.

Gemenskapen inleds med olika gästföreläsare vecka för vecka. I programmet nedan ser du vad som händer den här terminen. Efter föreläsning serveras kaffe med avslutande andakt.

Ålder: Alla åldrar
Dag och tid: Onsdagar kl 14.00-16.00
Plats: Ljungby församlingshem
Fika 30 kr.
Du kan, om du har kyrkbilskort, beställa kyrkbil till samlingarna.

Detta har vi, bland annat,gjort tidigare:

• ”Glömda profiler inom Ljungby kommun”. Föredrag och samtal med Krister Ljungberg.

• Evangelium enligt Astrid Lindgren”. Föredrag med Nisse Norén.

• Monica Z. Föredrag och musik med Hanna Elwe.

• ”Minnen från 41 års prästtjänst” Föredrag med Harald Gustafsson och ett dragspel.

• Musik med Charlotte Polson och Walter Berggren.

• Årlig jullunch i december

Våren 2024

Onsdag 7 februari
”Med Gud i Naturen” -
Konstnären Kenneth Sjöö visar ett urval av sina verka och talar.

Onsdag 21 februari
”Musiker födda 1924” Föredrag och sång med diakon Kerstin Blad.

Onsdag 6 mars
Allsång på kyrkogatan 3. Välkommen till gemenskap i med dragspel, flöjt och sång.

Onsdag 20 mars
”Du vet väl om att du är värdefull!” En varm och svängig eftermiddag i vårens tecken! med Charlotte Polson, altsaxofon, Roberto Lizzio, piano och Kerstin Blad, diakon bjuder på toner och tankar kring det vanliga och det ovanliga när det vackra möter det sköra.

Onsdag 3 april
Klädvisning med Elinor från Seniorshop. Lokala mannekänger medverkar.

Onsdag 17 april
”I mission på tre kontinenter.” Föredrag med Mats Gunnarsson, missionär från ekumeniakyrkan.

Onsdag 1 maj
Utgår p g a röd dag.

Onsdag 15 maj
”Mellan himmel och jord” med Peter Henningsson, pastor i Allianskyrkan.

Onsdag 29 maj
”Ut i det gröna”. Resa mot hemligt mål.