Ett utomhusdop. En präst håller barnet över en dopfunt. Föräldrarna står i bakgrunden med ytterkläder.
Foto: Jesper Wahlström /Ikon

Dopet

Dopet är en fantastisk händelse, fylld av förhoppningar och framtidstro. Svenska kyrkan erbjuder alla barn att döpas, att få del av Guds välsignelse och därmed också bli medlem i Svenska kyrkan.

Gud har omsorg om alla människor, men i dopet sägs det extra tydligt och personligt. Vid dopet nämner prästen den som döps högt och tydligt vid dess namn. Därefter framför prästen ett löfte från Gud, om att vad som än händer i livet, kommer Gud alltid att ha omsorg om personen.

Alla får döpas – åldern spelar ingen roll

Barn, unga och vuxna är alla lika välkomna att döpas. Den som döps behöver inte prestera något eller ens förstå allting. Om det är ett barn som döps, bjuds barnet in till konfirmation längre fram. Då kan barnet själv välja att bekräfta sitt dop.

När det gäller barn behöver vårdnadshavarna godkänna att barnet döps. Ett barn som har fyllt tolv år måste också själv vilja bli döpt.

Gemenskap, tradition och glädje

Dopet är glädjefyllt, en tradition som ofta bjuder in till gemenskap med nära och kära. Men glädjen är förstås lika stor när ett dop firas i enkelhet. Oavsett hur du vill ha dopdagen, står personen som döps, och den människans liv, i centrum.

Den som döps blir medlem

Den som döps blir en del i Guds stora familj – den världsvida kyrkan, som består av alla kristna genom alla tider. När dopet sker i Svenska kyrkan blir den döpta också medlem i just Svenska kyrkan.

En docka i dopklänning sitter lutad mot dopfunten.
Foto: Magnus Aronson /Ikon

Genom att döpas i Svenska kyrkans ordning blir den döpte medlem i Svenska kyrkan.

Dopet är ett av kyrkans sakrament. Det betyder att dopet är en helig handling instiftad av Kristus, där Gud genom jordiska medel ger människan del av det himmelska livet. Det kristna dopet sker alltid med vatten och i Faderns, Sonens och den Helige Andes namn. Dopet gäller en gång för alla och behöver aldrig göras om.

Du kan döpas när som helst i livet.

Svenska kyrkan erkänner dop i andra kristna samfund

Svenska kyrkan erkänner varje dop, oavsett i vilken kristen tradition det har ägt rum. Om någon redan är döpt i Faderns, Sonens och den heliga Andens namn, i rent vatten, kan personen därför bli medlem i Svenska kyrkan genom att kontakta församlingen och tala om att hen vill bli medlem. Det behövs alltså inget nytt dop.

Dopets musik

Allt du velat veta om psalmval och musik vid ert doptillfälle. Lyssna till Bosse Hultsten när han spelar ett urval av populära doppsalmer.

Två föräldrar med sitt barn.

Dopsamtal

Innan det är dags för själva dopet tar prästen kontakt med er så att ni kan träffas till ett dopsamtal. Där samtalar ni om dopets betydelse, men också om alla praktiska frågor kring dopet, som t.ex. musik m.m.

Låna dopklänning

Hos oss finns det möjlighet att låna dopklänning när Du bokar dop i någon av våra kyrkor. Kontakta oss per telefon 0372-671 10 (Vardagar kl 9-12).

Uthyrning

Vi erbjuder dig möjligheten att hyra något av våra församlingshem för samkväm i samband med dop, vigsel, begravning eller för andra aktiviteter, i någon av våra församlingar. Är du intresserad av att hyra, kontakta oss gärna för mer information.