Foto: Bengt-Åke Fasth

Stort engagemang

Församlingsinstruktion 2020

Om församlingen
Torpa är mindre församling och har tillföljd av naturlig avfolkning blivit äldre. Trots det arbetar församlingen aktivt för att hålla igång gudstjänstlivet och för att erbjuda en varierad församlingsprofil. Bland annat arrangeras regelbundet ekumeniska cafekvällar i församlingshemmet.

Om kyrkan
Föregående kyrkobyggnad tillkom troligen på 1200-talet. Nuvarande stenkyrka uppfördes mellan åren 1864-1865, enligt Johan Adolf Hawermans ritningar, och invigdes 17 september år 1865 av biskop Henrik Gustaf Hultman. Målningen av kyrkan var inte färdig vid invigningen utan slutfördes först år 1877.

Kyrkan är uppförd i nyklassicistisk stil och består av ett rektangulärt långhus med ett halvrunt kor i öster. Tornet i väster med dubbla ljudöppningar har en lanternin med spetsgavlar och en spira krönt av ett kors. I tornet hänger en storklocka gjuten år 1689 och en lillklocka från medeltiden.

Torpa kyrka

Torpa kyrka byggdes under åren 1864-1865 och invigdes 17 september 1865 av biskop H. G. Hultman. Den ersatte en liten helgedom som troligen uppfördes på 1200-talet. Kyrkan är i regel öppen varje dag kl 8-18.

Om samhället Torpa

Torpa är en samhälle i Ljungby kommun. Torpa består i dagsläget av flera byar som vuxit ihop till ett tättbebyggt område. Det finns ett hundratal hushåll inom detta område. Namnet (1498 Torppe), taget från kyrkbyn, är en pluraform av torp, nybygge.

Samhället ligger ca 30 km väster om centralorten Ljungby.

Verksamheter
Torpa församling bedriver verksamheter med fokus på äldre församlingsbor. Däribland hantverksgrupper för seniorer, samt kör och musikverksamhet i församlingshemmet.

Torpa kyrkokör

Torpa kyrkokör är en liten församlingskör med god gemenskap

Bibelstudier i Torpa

Fråga och diskutera tillsammans i bibelstudium.

Ekumeniska cafékvällar Torpa

Lättsamt samkväm med musikunderhållning eller föredrag.

• Iréne Nilsson

Församlingsvärdinna Annerstads kyrkskola och Torpa Sockenstuga