Gudstjänst & kyrkor

Forshälla, Grinneröd, Resteröd, Ljung och Ljungs gamla kyrka

Ljungs och Forshälla kyrkor är öppna vardagar 9.00-15.00. Välkommen in!

VÄLKOMMEN till våra gudstjänster! Ett av församlingens viktigaste och roligaste uppdrag är att samlas för att fira gudstjänst. Då och där träffas människor kring frågor om tron och livet. Gudstjänsten är ett tillfälle att be, sjunga och få dela gemenskapen med andra människor. Du är välkommen, oavsett hur ditt liv ser ut och oavsett om du har en tro eller inte.

I Ljungs kyrka firas mässa varje söndag. Möjligen kan något enda undantag förekomma, t ex när vi har hållbarhetsfestival i Forshälla en helg i oktober. Kolla alltid predikoturerna!

I Forshälla kyrka firas tisdagsgudstjänst med efterföljande sopplunch varannan tisdag.

I Grinneröds kyrka firas högmässa en gång/månad.

I Resteröds kyrka firas middagsmässor med efterföljande våffelcafé en tisdag i månaden samt Resterödsmässan några gånger per termin.

Ljungs gamla kyrka används mycket sparsamt och då endast under sommartid.

KOLLEKTER

Swish till kollekten: 123 680 87 78 Ljungskile församling

HYRA FÖRSAMLINGSHEM

Du är välkommen att hyra något av våra församlingshem (Hemgården i Ljungskile, Resteröds församlingshem eller Grinneröds församlingshem), t ex till dopfest eller annat ändamål. Hör av dig till expeditionen; 0522-999 70, ljungskile.forsamling@svenskakyrkan.se.

Andakter från Stilla veckan

Här kan du se och lyssna på andakter från Stilla veckan 2024

Ljungs kyrka

Delaktighet, variation och modern tradition

Forshälla kyrka

Här kan du bl a fira morgonmässor och tisdagsgudstjänster

Grinneröds kyrka

Församlingens sydligaste kyrka med det karakteristiska trappstegsformade kyrktornet

Resteröds kyrka

Historisk pilgrimskyrka med nya former

Ljungs gamla kyrka

En 1100-talskyrka

Församlingsbladet

Ladda ner församlingsbladet HÄNDER här!

Glas och smide i Resteröds kyrka

Ny utsmyckning i Resteröds kyrka

Ny dopfunt

Ljungs kyrka har välsignats med en ny dopfunt! Formgivare: skål - Sofia Bergman, träskulptur - Göte Henriksson