Närbild på snötäckt ljung.
Foto: Alex & Martin /Ikon

Svenska kyrkan Burträsk-Lövånger

Välkommen till vår gemenskap. Vårt geografiska område sträcker sig från inland till hav och Gud är alltid nära!

Kalendern

Det händer mycket i våra församlingar. Här får du en sammanställning av händelser baserat på datum.

Upplev påsken på plats i Jerusalem

Onsdag den 27 mars kl 13:00 inbjuds till en genomgång av påskens händelser i Församlingsgården i Bureå. Där finns en modell av Jerusalem som staden såg ut på Jesu tid.

Några ägg i en blå porslinsskål, och en videkvist.

Påskmåltid & Skärtorsdagsmässa i Lövånger

Välkommen att dela en påskmåltid tillsammans och till skärtorsdagsmässa under dag eller kvällstid på Skärtorsdagen 28/3.

En stilla dag

Vi behöver tid för möten på djupet med oss själva och med Gud. Svenska kyrkan Burträsk-Lövånger bjuder in till en retreatdag/stilla dag i Burträsks församlingshem lördagen den 13 april 2024 kl. 10 - 17.

Vardagsmiddag

Torsdagarna 25/1, 29/2, 28/3, 25/4, drop in mellan kl. 16-18, församlingshemmet i Lövånger.

Mat & Prat

Under våren bjuder församlingen in till tacokvällar, i Burträsk och Bygdsiljum.

Familjeläger i Munkviken 23-25/8-24, Spara datumet!

Bor du i Lövångers församling så är du välkommen att delta på detta helgläger i Munkviken i sommar. Fritid och gemensamma programpunkter mixas under lägerdagarna. Här möts familjer och enskilda i olika åldrar och programmet anpassas för att passa både barn och vuxna.

Föredrag- Det mänskliga mötet

Föredrag och samtal med Anna-Stina Svedberg Lördag 11/5 kl. 15-17 på församlingshemmet i Lövånger

En vandringsled på fjället.

Ledkryss i Vallens kapell

Ledkryss i Vallen är en öppen samtalsgrupp för oss som är sökande, tvivlande eller troende. Vi reflekterar kring tro och liv tillsammans med högt i tak. Tisdagar jämna veckor kl. 18.30 i Vallens kapell.

En vandringsled på fjället.

Ledkryss i Burträsk

Ledkryss är en öppen samtalsgrupp för oss som är sökande, tvivlande eller troende. Vi reflekterar kring tro och liv tillsammans med högt i tak. Tisdagar udda veckor kl. 18.30 - 20.00 i Burträsks församlingshem.

Café Mötesplats i Burträsk

Ett dagcafé med billigt och gott fika, varannan måndag i Burträsks församlingshem. Vi kombinerar fikat och gemenskapen med handarbete för den som vill. Öppet för alla.

HÖRNAN- mötesplats, hantverk & fika

Varje torsdag mellan 9-12 är Hörnan öppen på Församlingshemmet i Lövånger. Handarbeta eller umgås över en kopp kaffe. Välkommen in i värmen!

Lediga tjänster

Lokalvårdare 50%

Burträsk-Lövångers pastorat söker dig som vill ha omsorg om lokalerna i Burträsk församling

Blomrabatt

Vi söker personal till våra kyrkogårdar

Våra utomhusmiljöer är ett kulturarv som utvecklas och besöks av allt fler människor. Ett exempel är våra kyrkogårdar. Vi söker både säsongsanställda (ansök senast 15 mars) och sommarpersonal (ansök senast 1 april)

En färggrann matta med barn som håller hand som motiv.

Vill du arbeta i sommarkyrkan i sommar?

Burträsk församling söker fyra feriearbetare till sommarkyrkan 2024.

In english

En målning av en Maria och jesusbarnet i en kyrka.

Worship in English

A very warm welcome to all who would like to come and worship together in English.

Se alla våra verksamheter nedan:

Verksamhet

Det händer mycket i Svenska kyrkan! Är du sugen på att sjunga i kör, träffa andra föräldrar i en barngrupp eller kanske hitta stillheten eller ny kraft i en gudstjänst?

INNEBANDY för vuxna

Måndagar kl. 20 - 21 i idrottshallen Lövånger

Fair Trade/Rättvis Handel i Lövånger

På Annagården i Lövånger finns 2 skåpar med Fair trade varor. Kanske vill du fylla på i tehyllan hemma? Här kan du hitta både en gå bort present, nyttigt snacks och lördagsgodiset. Det går bra att handla ur skåpet via självservice under Annagårdens öppettider då någon anställd är på plats, måndag- fredag kl. 8-16 (avvikelser kan förekomma).

Vill du vara med?

Kyrkan blir sitt bästa jag av en mångfald av människor och medarbetare. Att engagera sig som ideell kan vara både givande och lärorikt, och självklart - vi trivs där vi behövs!

Våra församlingar

Burträsks församling

En bit in i landet, vackert beläget vid sjön Burträskets strand, ligger Burträsk. Ett levande stycke landsbygd vackert beläget på gränsen mellan kust, inland och fjäll.

Lövångers församling

Längs kustlandet hittar vi Lövångers församling, en livaktig bygd med framtidstro och rötter i en av landets äldre bevarade kyrkstäder.

Kontakta oss

Vill du boka ett dop, eller har du fått brev från kyrkogårdsförvaltningen? Är det något du undrar över är du alltid välkommen att kontakta oss.

En hand håller i en mobil med skärmbild om kyrkguiden som visar adressen för kyrkan.

Appen Kyrkguiden

Appen Kyrkguiden hjälper dig hitta till våra kyrkor. I kalendern finns gudstjänster, konserter och andra evenemang. Appen är gratis och finns för både iPhone och Android.

Ett ensamt ljus brinner i förgrunden. Suddiga personer i bakgrunden.

Dop, konfirmation, vigsel och begravning

Genom hela livet finns Svenska kyrkan med. Vi delar högtiderna med dig, vid livets start och när det är dags att säga adjö.

Ett litet barn håller en vuxen i handen på promenaden. En hund går framför dem.

Barn och familj i Svenska kyrkan Burträsk-Lövånger

Familjen - hur den än ser ut - är viktig för ditt barns trygghet. Välkommen till olika mötesplatser där vi får dela erfarenheter och mötas i livets glädjeämnen och utmaningar.

Mötas och umgås i Svenska kyrkan Burträsk-Lövånger.

Det finns något för alla i kyrkan. För dig som är dagledig finns mötesplatser och grupper att delta i.