Foto: Emma Berkman/Luleå stift

Återbördanden

Att återbörda kvarlevor är att föra dem tillbaka till jorden där de en gång begravts. De har tagits därifrån av staten, som Svenska kyrkan varit en del av, ofta på rasbiologiska grunder.

När staten förde bort kvarlevor från den plats där de begravt, spelade även Svenska kyrkan en roll. Kyrkan var en del av staten och tillät det hända. Att nu medverka i att återbörda kvarlevor är en del i att erkänna kyrkans del i övergreppen och att nu göra rätt, på det sätt som är möjligt.

Att få återbörda kvarlevor i jorden för den eviga vilan kan också bidra till läkande för minoriteten.

”Vi önskar er frid trots det som skedde. Vi välkomnar er tillbaka och önskar att ni förlåter oss levande vår försumlighet, vårt oförstånd och vår glömska.”
(Ur biskop Åsa Nyströms tal i Lycksele 2019)

Akamella

Den 18 augusti 2024 äger en ceremoni rum på Akamella ödekyrkogård, Muodoslompolo. Den berör tornedalska/kvänska/lantalaisiska/samiska kvarlevor.

Rounala

Återbördandet av kvarlevor till Rounala kyrkogård äger rum sommaren 2026. Det finns ännu inget exakt datum.

Reportage om tidigare återbördanden

Återbördandeceremoni i Arjeplog

Den 9 september 2022 medverkade biskop Åsa Nyström vid ett återbördande av kvarlevorna av två samiska män på Arjeplogs kyrkogård. En värdig och fin ceremoni, säger biskop Åsa Nyström.

Vördnadsfull stämning när samiska kvarlevor återbördades

Fredag den 9 augusti 2019, på Urfolkens dag, återbördades samiska kvarlevor till Gammplatsen i Lycksele efter nära 70 år på olika museer. Många ville närvara och visa sin respekt vid det största återbördandet i svensk historia.

Återbördanden i Sverige

2026 Rounala (datum ej satt)

2024 Akamella (se infoovan)

2022 Arjeplog

2020 Tärna

2019 Lycksele

2011 Gransjön, Härnösands stift

2002 Tärnaby

Tre personer varav två klädda i samiska folkdräkter står längst fram vid en gudstjänst i kyrkan.

En kyrka för nationella minoriteter, urfolk och teckenspråkiga

Här vänder vi oss till dig som hör till en nationell minoritet, urfolket samerna eller är teckenspråkig. Men också till dig som vill verka för minoritetsgruppernas rättigheter.

Flerspråkig kyrka

I Luleå stift bedrivs arbete på teckenspråk och på flera minoritetsspråk som meänkieli, finska och samiska.