Foto: Ida Marcusson/Luleå stift

Biskopens råd med unga vuxna

Rådet består av åtta personer i åldern 19–30 år, från Kiruna i norr till Umeå i söder, som vill hjälpa biskop Åsa Nyström att rikta arbetet med att öppna kyrkan för unga vuxna.

Ganska snart efter att Åsa Nyström valdes till biskop i Luleå stift stod det klart att hon ville inrätta ett råd med unga vuxna. Åtta personer utses årligen och möts regelbundet, både fysiskt och digitalt.

– De hjälper mig att rikta arbetet med att öppna kyrkan för unga vuxna. Jag är helt övertygad om att detta måste ske tillsammans med unga vuxna för att bli på riktigt. Rådet hjälper mig med det. Jag får många goda tankar och kraft till arbetet, säger Åsa Nyström.

Många församlingar är väldigt bra på att erbjuda verksamhet för unga vuxna som har barn. Men i dag bildar många familj senare i livet och unga vuxna utan barn hamnar i ett vacuum med en förlorad relation till kyrkan och församlingen.

– Det finns många unga vuxna med en längtan efter att få vara en tydligare del av församlingslivet och dess gemenskap. Att få mötesplatser och rum för andlig fördjupning med jämnåriga, säger Ida Marcusson, stiftsadjunkt som arbetat med rådet sedan våren 2023.

Vill du vara med i Biskopens råd med unga vuxna?

Inför läsåret 2024/2025 söker biskop Åsa Nyström nya deltagare till "Biskopens råd med unga vuxna". Är du mellan 19–30 år och vill dela tankar om och perspektiv på hur Svenska kyrkan kan bli mer relevant och närvarande i unga vuxnas liv? Välkommen med din ansökan senast 30 april!

Viktigt att ge sitt bidrag

Erik Vikström, Skellefteå, tycker att det är viktigt att de som är unga vuxna ger sitt bidrag till Svenska kyrkan och Luleå stifts arbete.

– Det är ofta vi blir en bortglömd grupp mellan barn- och ungdomsverksamheten och annan verksamhet. Jag ville vara med för att bidra med idéer och även jobba konkret för en bredare verksamhet, säger han.

Han tycker att Svenska kyrkan måste bli bättre på att skapa mötesplatser för unga vuxna, då mycket av verksamheten på kvällen är för ungdomar och dagverksamheten för barnfamiljer eller pensionärer.

Isabelle Ek, Kiruna, håller med. En av anledningarna till att hon sökte till rådet var för att ge insikt i hur det är att leva som ung vuxen med en fysisk funktionsnedsättning. Hon tycker att det är fantastiskt att många medarbetare är intresserade och stöttande, men att det också finns mycket okunskap som ifrågasätter de ungas livshistoria och åsikter.

– Man kan ibland stöta på folk som säger att vi inte levt länge nog för att kunna prata om vissa ämnen. Kyrkan behöver lära sig att vi, trots våra “korta” levnadsår, har mycket att lära den äldre generationen, säger Isabelle Ek.

Biskop Åsa Nyström

Åsa Nyström är född 1960 och har sina rötter i Umeå. Den 3 juni 2018 vigdes hon till biskop i Luleå stift, den nionde i ordningen sedan stiftet bildades 1904.

Barn och unga

Svenska kyrkans verksamhet för barn, unga och unga vuxna bedrivs i församlingarna. Ibland sker det också i samverkan med stiftet.