Fem personer ståendes bredvid varandra, tittande in i kameran. Två av dem håller i dokument.
Foto: Lotta Bohman

Länsmansgårdens kyrka blir ett allaktivitetshus

Länsmansgårdens kyrkorum är nu taget ur bruk. I december övertar GöteborgsLokaler byggnaden för att skapa en öppen och inkluderande mötesplats, där Lundby församling ingår som en av flera aktörer.

Söndagen den 21 april firades den sista gudstjänsten i Länsmansgårdens kyrka, och sedan togs kyrkorummet ur bruk – en ceremoni som leddes av kontraktsprost Ewa Selin, på uppdrag av biskop Susanne Rappmann. Efter gudstjänsten serverades kyrkkaffe i församlingssalen. I samband med detta berättade GöteborgsLokaler, som senare i år övertar byggnaden, kort om arbetet med att skapa ett allaktivitetshus – där Lundby församling ingår som en av flera aktörer.

Sedan beslutet om att avyttra Länsmansgårdens kyrka fattades i slutet av 2023 har många aktörer visat intresse för att överta byggnaden. Lundby församling har hela tiden varit angelägna om att hitta en överenskommelse med den aktör som bäst tillmötesgår behovet av en inkluderande och öppen mötesplats för alla som bor och vistas i Länsmansgården, och efter konstruktiva samtal föll valet på GöteborgsLokaler.

– GöteborgsLokaler äger och förvaltar Länsmanstorget idag. Genom att köpa Länsmansgårdens kyrka kan vi ta hand om hela platsen och göra det till en bra handels- och mötesplats i Norra Biskopsgården, säger Catharina Sundberg, fastighetschef på GöteborgsLokaler. På det här sättet är vi med och kan fortsätta att bidra till en positiv utveckling av staden.

– Det är givetvis vemodigt att ta ett kyrkorum ur bruk, och inget som görs lättvindigt, säger kyrkoherde Annika Larsson. Men när vi trots allt fattat det beslutet är vi glada över den samsyn vi har med GöteborgsLokaler, när det gäller värdet i att skapa ett allaktivitetshus som ger möjlighet för fler aktörer att verka i Länsmansgården. I slutändan kan detta bli ett lyft för området.

Med ett sedvanligt uppehåll under ett antal sommarveckor fortsätter de nuvarande verksamheterna i Länsmansgården, Mötesplats (för daglediga) och Kyrkhäng (för barn ca 7–12 år), fram till det att GöteborgsLokaler tillträder Länsmansgårdens kyrka den 2 december. I början av 2025 räknar vi sedan med att, tillsammans med fler aktörer, åter fylla byggnaden med liv och verksamhet.

Mer information

Kontakta kyrkoherde Annika Larsson om du vill veta mer. Kontaktuppgifter hittar du nedan.

GöteborgsLokalers pressmeddelande om övertagandet kan du läsa här.

På sidan Lokalförsörjningplan och dess konsekvenser hittar du mer information om processen runt Länsmansgårdens kyrka.

TIDSPLAN

Omkring månadsskiftet maj/juni
Hela Biskopsgårdens arbetslag flyttar tillfälligt in i Länsmansgårdens kyrka. Därefter kan en ombyggnad av kontorsdelen av Biskopsgårdens kyrka inledas. Kyrkorummet omfattas dock inte av byggnationen, så gudstjänster kommer att kunna firas som vanligt i Biskopsgårdens kyrka.

Mitten av juni
De nuvarande verksamheterna i Länsmansgården, Mötesplats och Kyrkhäng, pågår fram till mitten av juni, innan de (som vanligt) gör ett uppehåll under sommaren.

Slutet av augusti
Ombyggnaden i Biskopsgårdens kyrka beräknas vara klar och medarbetarna kan flytta in i igen. Ungefär samtidigt återupptas Mötesplats och Kyrkhäng i Länsmansgården efter sommaruppehållet.

2 december
GöteborgsLokaler tillträder Länsmansgårdens kyrka, vilket troligen innebär ett kortare uppehåll för Mötesplats och Kyrkhäng.

Början av 2025
Lundby församling räknar med att vara en av flera aktörer som åter fyller byggnaden med liv och verksamhet.