Foto: Frihamnsdagarna

Svenska kyrkan på Frihamnsdagarna

Frihamnsdagarna är ett årligen återkommande arrangemang. Det är en demokratisk mötesplats som är öppen för allmänheten att besöka, där samtal och idéer som leder till förändring kan uppstå. Läs mer här.

Frihamnsdagarna, Sveriges arena för fria samtal

Bara genom att samtala kan vi bättre förstå varandra och bygga en ljusare framtid tillsammans. Därför behövs Frihamnsdagarna. En demokratisk mötesplats som är öppen för allmänheten att besöka. En plats där olika perspektiv får mötas och där röster får höras. När människor möts uppstår idéer som kan leda till verklig förändring.

På Frihamnsdagarna kan du lyssna på seminarier, debatter, politiska tal och live-poddar, delta i workshopar och samtal i kajskjul eller på tältscener. Uppleva musik och kultur på olika utescener. På evenemangsområdet finns också food trucks och möjlighet att träffa och samtala med samhällsaktörer och politiker.

Svenska kyrkan är representerad med monter och programpunkter genom:

Askims församling
Backa pastorat
Carl Johans pastorat
Domkyrkopastoratet
Göteborgs stift
Lundby församling
Mölndals pastorat
Nylöse pastorat
Partille pastorat
Torslanda-Björlanda församling
Västra Frölunda pastorat
Örgryte pastorat

Här kan du läsa mer om Frihamnsdagarna.

Hitta till Frihamnen.

Svenska kyrkans seminarier på Frihamnsdagarna 2024:

HBTQ+

Mer information kommer inom kort.

Torsdag 29 augusti kl. 14.20-15.00, paviljongen Dawit

Jag är en människa

En människa som begår brott är mer än bara en ”brottsling”. En människa är mer än sina handlingar. I en tid då allt fler röster förespråkar hårdare straff bör vi även reflektera över frågor som – Vem är den andre? Är den andre olik oss? Inom svensk kriminalvård finns en vision om ”bättre ut”, att strafftid skall innebära en positiv skillnad. För att detta skall bli verklighet behöver det finnas utrymme för människors berättelse, och någon som vill lyssna. Fängelseprästen Gudmund Erling samtalar med Annica Carlsson Bergdahl som har skrivit boken ”Jag är en människa, om kvinnor i fängelse. Annica kommer också att läsa ur kvinnornas livsberättelse”.

Fredag 30 augusti kl. 11.00-11.40, paviljongen Dawit

Att finna hopp och vägen fram i vår tid

En kort scenisk föreställning med körsång, text, teater och gestaltning.

Guldkören och Kristallerna lämnar inte någon oberörd. De är en del av  verksamheten Stella i Guldhedskyrkan som riktar till människor med intellektuella funktionsvariationer. Ensemblen medverkar både på gudstjänster och i större produktioner som sceniska konserter och föreställningar. Båda grupperna är integrerade och leds av körpedagog Eva  Forngren och teaterpedagog och diakon Nils Olandersson.

Lördag 31 augusti kl. 12.00-12.40, tältscen Ingrid