Några personer sitter och samtalar över en kopp kaffe.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Verksamhetsråd

För att ge plats för fler att engagera sig i församlingens arbete skapar vi nu en rad verksamhetsråd, med ambitionen att ta tillvara människors intressen och kunskaper.

Ett verksamhetsråd består av ideella och anställda medarbetare som arbetar tillsammans. Du väljer själv hur länge du vill vara aktiv i rådet.

Ett verksamhetsråd kan...
...vara knutet till ett ämne eller till en specifik verksamhet.
...arbeta utifrån en viss geografisk plats eller utifrån hela församlingen.
...utgöra en referensgrupp, bidra med praktiskt arbete eller något däremellan.

Här nedanför listas en rad idéer till verksamhetsråd vi tror skulle vara meningsfulla. Observera att dessa grupper inte är helt spikade, utan beroende på tillströmning och intressen kan det hända att råd slås samman, delas upp eller utgår.

• Diakoni – Besöksgrupp, second hand, Kyrkans SOS, m.m.

• Forum Lundby – Planera föreläsningar, kulturinslag, samtalsgrupper, m.m.

• Framtidens församling – Framtidsspaningar och omvärldsanalys, om kyrka och samhälle.

• Gudstjänstutveckling – Fundera runt gudstjänsters form och innehåll.

• Gudstjänstvärdar – Praktiska insatser i samband med gudstjänstfirande.

• Insamling – Besluta om församlingskollekter, fundera på fler sätt att samla in pengar, m.m.

• Integration – Medverka vid språkcafé, m.m.

• Internationellt – Fundera över hur församlingen kan uppmärksamma internationella frågor på olika sätt.

• Kommunikation – Referensgrupp för församlingens kommunikationsarbete, ideella foto-/skribentuppdrag, m.m.

• Kulturarv – Kyrkguidningar, kyrkliga inventarier, m.m.

• Lundbysymfonikerna – Programplanering, konsertvärdar, koka kaffe, PR/annonsering, m.m.

• Mångfald och inkludering – Referensgrupp för församlingens arbete med mångfald och inkludering.

• Mötesplatser – Fundera runt upplägg, bidra med praktiska insatser runt en eller flera av församlingens mötesplatser.

• Servering – Praktiska insatser i samband med t.ex. kyrkkaffe på en eller flera platser i församlingen.

• Trädgård och utemiljö – Fundera kring församlingens utemiljöer, bidra med praktiska insatser, m.m.

Vill du vara med?

Kontakta kyrko­herde Annika Larsson, gärna genom att e-posta namn, telefonnummer och vilket verksamhetsråd det gäller till annika.larsson@svenskakyrkan.se.

Det går också bra att tala med någon annan av våra medarbetare, så ser hen till att informationen hamnar rätt.

Mer information om ideellt engagemang

Engagera dig ideellt

Engagera dig ideellt i Svenska kyrkan! Vad vill du bidra med? Som medarbetare är du en viktig del i att skapa en församling som välkomnar varje människa. Tillsammans är vi mycket mer!

Ung ideell

I Lundby församling finns många verksamheter med uppgifter där du som ung behövs och kan göra en insats.