Foto: Camilla Lindskog

Lunds stifts pressrum

Här i pressrummet finns våra pressmeddelanden och övrigt pressmaterial. Pressekreteraren når du på 046-15 55 23 eller camilla.lindskog@svenskakyrkan.se.

Svenska kyrkans nationella pressjour

Svenska kyrkans nationella pressjour nås på telefon 018-16 94 75, måndag-fredag klockan 16.30-08.00 samt dygnet runt på helger.

Pressbilder

Här hittar du pressbilder på biskop Johan Tyrberg, kontraktsprostar i Lunds stift samt stiftskansliets chefer. Vid önskemål om andra bilder, kontakta pressekreterare Camilla Lindskog, 046-15 55 23.

Någon bläddrar i en gammal bok från en bokhylla i ett bibliotek.

Ordlista med kyrkliga begrepp

Vad är diakoni? Hur fungerar domkapitlet? Och vad innebär det att Svenska kyrkan är en episkopal kyrka? Här hittar du en ordlista med förklaringar till olika kyrkliga begrepp.

En tjej sjunger solo framför en ungdomskör.

Svenska kyrkan i siffror

Svenska kyrkan har 5,5 miljoner medlemmar. Här finns statistik för kyrkans medlemsutveckling och för kyrkans verksamhet.

Gå till källan

I tider när rykten snabbt sprids på nätet är det viktigt att kunna gå till källan och ta del av ursprungsinformationen. Den här sidan, som uppdateras utifrån aktualiteter, riktar sig till dig som vill ta reda på var Svenska kyrkan står i frågor där olika tolkningar eller missuppfattningar har spridits.

Mer än många tror – en broschyr om Svenska kyrkan

Mer än många tror är en broschyr som berättar om vad Svenska kyrkan bidrar med i samhället, med fokus på samverkan och samhällsnytta. Målgrupp är du som är beslutsfattare, företräder myndigheter eller en organisation i civilsamhället.

Ladda ner broschyren Mer än många tror (pdf 2,6 mB)