Orangefärgad cirkel med utroptecken i.

Fakturaliknande erbjudande om gravskötsel och gravstenstvätt.

Har du fått en faktura från ”Gravskötsel och omvårdnad i Sverige AB”? Läs då gärna vidare för mer utförlig information.

Mariestads församling får emellanåt frågor från oroliga gravrättsinnehavare om ett erbjudande från ett privat gravskötselsföretag som heter ”Gravskötsel & omvårdnad i Sverige AB”.

Erbjudandet från ”Gravskötsel och omvårdnad i Sverige AB” gäller gravstenstvätt och tolkas lätt som en faktura från begravningsverksamheten i Mariestads församling. Vi förtydligar att gravskötselföretaget inte har någonting med Mariestads församlings begravningsverksamhet att göra.

Det privata företaget ”Gravskötsel & omvårdnad i Sverige AB” har i flera år skickat ut erbjudande om gravskötsel och tvätt av gravsten till gravrättsinnehavare runt om i Sverige. Erbjudandet är utformat som en faktura och det är lätt att missa att det är just bara ett erbjudande som inte behöver betalas om du inte vill anlita företaget, vilket också framgår av utskicket.

Vi vill härmed informera om att fakturor från kyrkogårdsförvaltningen i Mariestads församling alltid kommer med tydlig avsändare.