Du är aldrig ensam!

Vid den här tiden på året blir dagarna kortare här i Melbourne. Det är höst i luften och en del av de icke-inhemska träden i Australien börjar redan att få gula blad. På gatan utanför Svenska kyrkan i stadsdelen Toorak är det redan fullt med höstlöv.

Hemma i Norden är det förstås helt tvärtom än på södra halvklotet. Nu när jag återvänder hem till Stockholm är kvällarna där ljusare och dagarna blir snabbt längre. Våren är på väg och naturen som i Norden varit så mörk och grå i många månader kommer nu att slå ut i en skir grönska. Vårblommor, som  t ex tussilago, vit- och blåsippor, och fåglarna förgyller tillvaron för alla. Människor blommar också ut efter en lång vinter och alla tar vara på det vackra i den svenska naturen.

Oavsett var vi bor, här i Australien eller hemma i Norden, lever vi människor vidare och anpassar oss till de årstider som finns där vi är. Det är nog ändå bäst att göra så.

Våra vardagsliv går vidare var vi än befinner oss på jorden. En del om hur livet vårt blir kan vi påverka. Ofta kan vi dock inte alls styra det som sker.
Vi drabbas ibland av svåra händelser och livet är inte så enkelt att leva.  I det besvärliga är det lätt att fastna. Men då behöver vi lägga märke till att det också finns många, många ljusa stunder i tillvaron. Det är viktiga att vi hjälper varandra att se allt det goda som sker.
Påminn dig ofta om det som står på vägskylten utanför Svenska kyrkan i Melbourne och Gröndals kyrka i Stockholm:  Allt kommer att bli bra”.

Kanske är det med dig, som det är för mig och många andra, viktigt att veta att Gud är med i livet i stort och smått, i svårigheter och i lyckliga stunder. Oavsett hur du och jag har det, så finns Guds närhet där och stöttar i allt.  Det ger oss alla en trygghet i Livet.

I vår fina och viktiga mötesplats i Melbourne, Svenska kyrkan i stadsdelen Toorak, finns en vacker ikon med mycket tänkvärda, trygga och starka ord. Där står att Guds kärlek är med dig och mig i alla dagar i Livet. Jesus har ju sagt till oss ”Jag är med er alla dagar”. Varje ny dag får vi tänka på och lita på de orden.
Guds kärlek bär var och en av oss genom Livet! För oss är det bara att ta till sig de bärande orden och vila i den trygghet de ger alla. Oavsett hur vi har det är Gud alltid nära dig och mig!

Jag avslutar dessa rader med en tänkvärd dikt av Ivar Karlstrand: Ensam skall du aldrig vandra!

Ikonen ”Gud, den allsmäktige” skapades till Svenska kyrkan i Melbourne år 2001 av Marice Sariola, Western Australia

Ensam vandrade du aldrig!
Även när det kändes så
höll dock någon dig i handen
någon fanns hos dig ändå.
Gud gick alltid vid din sida
i ditt sällskap Herren fanns.
Spåren syntes klart i sanden
ett var ditt och ett var hans!

Ensam skall du aldrig vandra!
Herrens löften fasta står.
Han är med dig alla dagar
och hans styrka kraft du får.
Du skall aldrig övergiven
vandra ensam där du går.
Du kan tveka, du kan tvivla
men i sanden finns det spår!

”SOM HEMMA FAST LÅNGT BORTA!” - Precis så känns det när jag återigen har haft den stora förmånen att under många veckor fått vara volontär här hos er i Melbournekyrkan.
Tack för alla fina möten här!
Det är alltid lika meningsfullt och trevligt att få vara en del av denna mycket viktiga kraftkälla och mötesplats som Svenska kyrkan i Melbourne är här i Australien.
Nu återvänder jag till Sverige och till min tjänst som diakon i Svenska kyrkan Hägersten, Stockholm.

Guds kärleksfulla och trygga välsignelse önskar jag var och en av er.

Varma hälsningar
Svante Talltorp