Lille Skutt är veckans höjdpunkt för många barn och föräldrar

För många föräldrar som är hemma med barn är kyrkans barnverksamhet Lille Skutt, veckans höjdpunkt. Hit kommer de för att låta barnen leka fritt inom- eller utomhus, prata om det speciella i att vara förälder utomlands, sjunga svenska barnvisor och knyta vänskapsband för livet.

Svenska kyrkan i Melbourne ger oss svenskar långt hemifrån inte bara en plats att dela tro och tvivel på. Kyrkan gör det möjligt för oss att knyta an till vår svenska kultur. Dessutom är det en fenomenal mötesplats för gamla och unga. Och för den som är nybliven förälder är samvaron med andra viktigare än någonsin i livet.

Maria Nilsson rider galopphästar och har bott i Australien i åtta år. Innan hon blev mamma kom hon till kyrkan ibland för att fika och när det var dags att rösta. Sedan hon fick dottern Flora för fem månader sedan har barngruppen Lille Skutt blivit hennes prioritering och hon är här så ofta hon kan.

Maria Nilsson och dottern Flora kommer ofta på Lille Skutt två gånger i veckan.

”Jag går hit för min egen skull, för det sociala. Senare hoppas jag att det även ska bli för Floras skull. Jag vill att hon ska prata svenska så det är bra att hon kan höra svenska här och umgås med andra barn”, berättar Maria.

Hon har också träffat andra svenskar som hon umgås med utanför Kyrkans barngrupper.

”Det betyder supermycket. Jag är så glad när jag kommer hem från Lille Skutt. Min partner märker hur bra det är för mig. Jag har aldrig haft hemlängtan men nu när jag fått barn saknar jag Sverige mer och jag saknar mina föräldrar. Då är det här jätteviktigt.”

Lille Skutt leds av församlingsassistent Gunnar Wenehult inne i Verandarummet och han är mycket populär bland barnen. Det finns gott om leksaker för alla åldrar och flera av de äldre barnen leker ute i trädgården, bland träden, gungorna och i lekstugan. Inne kravlar de yngsta på mattan. På bordet står kaffekoppar, halvätna bullar och grädden som blivit kvar när våfflan ätits upp. Svenskt fika hör till när Lille Skutt träffas. Varje barngrupp avslutas med sångstund inne i kyrkan som Gunnar leder och alla sjunger med i klassiska barnvisor som Björnen sover och Lilla snigel.

Filippa Fredriksson är här med Colin som är 19 månader.

”Jag började komma till Lille Skutt i januari 2022 och sedan dess går jag hit en gång i veckan. Vi är även en grupp mammor som ses utanför kyrkan. Colin är väldigt kär i Gunnar så han hänger med Gunnar. Vi sjunger och äter lunch och på torsdagarna blir det en heldag. Colin älskar sångstunden”, säger Filippa.

Filippa Fredriksson med sonen Colin på gungorna.

Vad betyder Kyrkans barngrupp för dig?

”Lille Skutt betyder jättemycket. Jag hade inte så mycket kompisar innan jag fick Colin. Det var isolerande men sen jag kommit hit har jag fått en massa vänner vilket är så positivt. Det är viktigt att Colin lär sig svenska. Dessutom delar man ofta syn vad gäller barnuppfostran. Det har blivit en väldigt viktig del av mitt liv så om jag böjar jobba blir det bara deltid så jag kan fortsätta komma hit på torsdagarna”, säger hon.

Kyrkans barngrupp Lille Skutt möts kl 10-12 på tisdagar och torsdagar varje vecka. Välkommen!