Livet i Kyrkan - Dopet

Kyrkan är till för alla, och finns där för dig i alla skeden i livet. I vår nya artikelserie Livet i Kyrkan pratar vi med människor här i Melbourne som valt att fira någon av livets höjdpunkter i Svenska Kyrkan. Eller för vilka kyrkan utgör en varm och viktig mötesplats i vardagen. Vi börjar från början med en fantastiskt fin högtid för våra allra minsta – dopet.

Så här berättar My Blanck om varför de valde att döpa dottern Maja i Svenska Kyrkan.

”Det var väldigt viktigt för mig som mamma att ge Maja en möjlighet att ta del av den svenska tron och traditionen. Maja föddes på Nya Zeeland och har bott utomlands hela sitt liv så vi har inte haft möjlighet att döpa henne i Sverige.

Vi är en familj på fyra personer, pappa Travis, min styvdotter Millicent, vår gemensamma dotter Maja och jag som är My. Vi bor i Parkdale i södra Melbourne sedan två år tillbaka. Innan dess bodde vi i Sydney.”

Maja Blanck

”Dopet betyder mycket för vår familj, att få vara älskad och beskyddad av Gud.

Jag minns när jag var liten och min mamma gav mig ett vykort med en skyddsängel som jag hade vid sängkanten under hela min uppväxt. Dopet är en speciell och helig upplevelse som får våra barn att känna sig trygga och älskade för den de är.

”Under dopet valde vi psalmen Tryggare kan ingen vara som min mamma brukade sjunga för mig och mina syskon när jag var liten.  Under gudstjänsten fick jag och Majas gudmor gå fram tillsammans med Maja och medverka under ceremonin. Vi läste varsin psalm och prästen lade vatten på Majas panna.

”Dopet var en speciell upplevelse för både mig och Maja, med många tankar och minnen från min barndom hemma i Sverige. Jag är glad för möjligheten att få dela samma upplevelse med Maja. Maja säger "jag minns att du hade glädjetårar mamma".

”Hon har tagit med sitt dopljus till skolan som hon och hennes klasskamrater har tänt tillsammans under bönestunden. Det är en viktig del för oss att våra barn får ta del av den svenska traditionen och kulturen och ger mig möjligheten att kunna dela minnen av min egen uppväxt med min dotter,” berättar My Blanck.

En svensk-australiensisk familj som bott i Sverige sedan 2015 valde att döpa sonen Frej i Svenska kyrkan i Melbourne i februari i år. Ann Maudsley berättar så här om dopet:

”Vi valde att döpa i Svenska kyrkan därför att vi delar dess värderingar och det känns som en inkluderande kyrka för alla. Dopet var en stund att fira Frej och hans plats hos oss. En stund att betänka livet, omvårdnaden och kärleken vi ger till honom.

”Det var en fin dag då vi firade på Frejs båda språk, engelska och svenska. Den blev extra speciell eftersom Frejs gammelmormor spelade musiken och hans farmor och farfar var med på zoom från Sverige mitt i natten.

Frej Maudsley

”Frej hade samma dopklänning som hans morfars morfar burit för nästan 120 år sedan och som burits i flera generationer, inklusive av mig hans mamma.”

”Katja bjöd in alla barn att delta under ceremonin framme i kyrkan och uppmuntrade Frej att leka med vattnet i dopfunten. Det var väldigt fint.  Svenska kyrkan i Melbourne är en speciell plats för Frej där han kan fira sin svenska kultur fastän han är i Australien,” berättar Ann Maudsley.

Om du är intresserad av att veta mer om hur det går till att döpa sitt barn i Svenska Kyrkan i Melbourne, hör av dig till vår kyrkoherde Katja Lin via email: katja.lin@svenskakyrkan.se

/Tina Zenou