Livet i kyrkan - Begravningen

När en familjemedlem, släkting eller vän dör är det viktigt att få ta ett sista farväl. De som väljer att ha begravningsgudstjänsten i Svenska kyrkan i Melbourne brukar ofta berätta att det är en viktig plats för dem och deras familjer. Det finns många goda minnen och berättelser om händelser och saker som de har upplevt på kyrkan.

Så redan innan själva begravningen upplevs kyrkan eller församlingen i Melbourne som en trygg plats där man känner sig som hemma.

"Att få vara ett bra stöd för dem som har förlorat någon är viktigt.
Att anhöriga får känna att de blir lyssnade på och att anordna en fin begravningsgudstjänst känns viktigt i mitt arbete som präst,” berättar Svenska Kyrkan i Melbournes kyrkoherde Katja Lin.

”Vi behöver symboliska handlingar för att ta oss vidare i livet efter svåra händelser och kyrkan får stå så mycket för det kristna hoppet. Man kan komma varandra väldigt nära under en sådan här period. Det handlar om tröst att tillsammans ha en ritual kring ett avslut och lämna över den person man älskat så mycket till Gud.

"Familjen ska känna att det finns en trygg människa som leder dem och att de kan vila i den vissheten. Det finns ett behov av ett avslut tillsammans med andra och därför är begravningen så viktig. Det är en stor tröst för de anhöriga att känna att de inte är ensamma, ” säger hon.

Musiker Staffan Thuringer och kyrkoherde Katja Lin

Vad vill människor ha när de kommer till kyrkan inför en begravning. Vad efterfrågar de?

"När jag får veta att jag ska ha begravning så ringer jag de anhöriga och bestämmer träff. När vi ses på kyrkan får de anhöriga berätta vem personen var, som har dött. Vi bestämmer också hur begravningsgudstjänsten ska gå till. Det finns en ram som vi har i kyrkan, som vi följer, men vi fyller i med musik, psalmer, ord och vi bestämmer tillsammans hur det ska se ut.

"Människor vill veta mer om det praktiska. Man vill veta hur begravningsgudstjänsten går till och vi samtalar kring vilka bibeltexter, musik och psalmer som ska ingå.  Ofta blir det diskussion kring om man ska sjunga på olika språk eller bara på svenska, vilka släktingar som vill berätta något om den avlidna osv.

"Sedan pandemin har det blivit mycket vanligare att ha en begravning med urna och då tänder vi ljus, i stället för att lägga en blomma på kistan som man kanske gör annars. Dessutom har vi numera tekniken så vi kan strömma begravningen så människor i andra delar av världen kan närvara direkt eller titta på begravningsgudstjänsten senare. Trots att vi följer en fast ordning, finns det väldigt mycket olika vi kan göra.”

Katja Lin säger att en av de viktigaste sakerna att förmedla vid en begravning är hopp och att vi överlämnar personen till Gud. För i kyrkan tror vi inte att döden är slutet. Utan vi tror ju på ett nytt liv, en fortsättning.

Hon tar också alltid hjälp av familjemedlemmar till den avlidne för att berätta om personens liv. I Australien är det vanligt att anhöriga deltar i begravningsgudstjänsten genom tal, dikter, berättelser och bildspel. Det är fint säger Katja och det gör att det finns mitt i det tunga och sorgfyllda också en känsla av glädje för att man kommer ihåg allt det fina. Det är ju också ett sätt att tacka för allt vad personenen har betytt för familj och vänner.

Men i en begravningsgudstjänst finns det ju också utrymme för det som inte blev bra, det som inte fungerat i livet. Det är också en viktig del i sorgearbetet.

-Staffan Thuringer spelar ofta på Svenska Kyrkans begravningar. En viktig uppgift som han utfört i många år.

”Den allra första begravningen jag spelade på var i Uppsala kapell och då var jag bara 15 år. Det är ofta en väldigt positiv upplevelse. Här i Australien får man ofta höra mycket fint och roligt om personens liv och det brukar vara väldigt fina gudstjänster.”

Vad vill folk helst höra på en begravning?

”Många vet inte vad för slags musik som är lämplig och då kan jag komma med förslag. Det blir något traditionellt som Händels Largo eller något av Bach men jag har också spelat jazz på begravningar. Det är inte så ofta som anhöriga vill ha något modernt, ibland spelar de inspelad musik till exempelvis bildspel, men. Jag tycker alltid det blir bäst med levande musik.”

"Under en period var jag pianist på puben The Rose i Fitzroy och i många år bodde det en dam ovanpå puben och när hon dog spelade jag på hennes begravning. Hon ville att det skulle vara Show me the way to go home så då fick jag lära mig den."

Det har även hänt att Staffan spelat på anhörigas och vänners begravningar vilket blir känslomässigt på ett annat sätt. När hans egen pappa gick bort 2015 tog han med sig ett av barnbarnen hem till begravningen och spelade.

”Från början lärde jag mig att spela piano för att ackompanjera min pappa som spelade fiol. Nu spelar mitt barnbarn Rylan fiol så när min pappa dog fick han spela på sin morfarsfars fiol med hans noter på begravningen medan jag kompade honom på piano. Det var väldigt känslosamt”, berättar Staffan.

Har du tänkt på vad du själv skulle vilja ha spelat på din egen begravning?

”Ja, det blir nog ganska traditionellt på min begravning, liknande det som jag själv spelar på andras begravningar.”

”Det står mycket i bibeln om liv och död, sorg och uppståndelsen, säger Katja Lin. Det finns ett bibelord i Lukasevangeliet som jag tycker mycket om och som jag ofta använder på just begravningsgudstjänster säger Katja Lin och det är när Jesus säger Gud är inte en Gud för döda utan för de levande, ty för honom är alla levande".

"Begravningsgudstjänsten visar på att det finns en fortsättning, att döden inte är slutet och låter oss ana en Gud som omfamnar oss alla.”

/Tina Zenou